Apple TV matkalla kauppoihin

Ilkka Ketola
22. maaliskuuta, 2007 10:29

Apple ilmoitti keskiviikkona aloittaneensa television ja tietokoneelta tutun viihteen yhdistävän Apple TV:n jakelun. Laiteuutuudella Apple pyrkii valloittamaan uusia markkina-alueita työntymällä ihmisten olohuoneisiin.
Apple kuvaa kotisivuillaan tuotetta seuraavasti:

Apple TV liitetään televisioon HDMI-portin tai komponenttivideo- ja ääniporttien avulla. Sen sisäinen, supernopea langaton 802.11-tekniikkaan perustuva yhteys synkronoi iTunes-kirjaston mistä tahansa talon Macista tai PC:stä. Mikä parasta, Apple TV:n sisältö myös pysyy synkassa: aina kun teet muutoksia iTunes-kirjastossa, ne synkronoituvat Apple TV:hen — langattomasti, automaattisesti.
Apple TV tuo siis kotikoneelta löytyvät videot, trailerit, videopodcastit ja valokuvat olohuoneen isolle televisioruudulle. Hintaa laitteella on 299 euroa.
Myös analyytikot ovat povailleet Apple TV:lle suurta potentiaalia. ThinkEquityn asiantuntijat uskovat, että laite voi käynnistää videomyynnin puolella vastaavan ilmiön kuin minkä iPod on aiheuttanut perinteiselle musiikin myynnille. Arvoa annetaan sille, että laite yhdistää samaan pakettiin videot, maksullisen sisällön, pelit sekä mainonnan.
ThinkEquity uskoo, että Applen brändi, uskolliset 22 miljoonan Macin omistajaa ja 100 miljoonaa myytyä iPodia mahdollistaisi Apple TV:n kehittämisen brändiksi, joka haastaisi Yhdysvalloissa suositun digitaalisen videotallentimen TiVon. TiVolla on tällä hetkellä 4,4 miljoonaa käyttäjää.
Apple TV nähdään haastajana myös Netflixille, joka on elokuvien "postimyyntivuokraamo". Apple TV:n etuna on, että sisältö tulee digitaalisena suoraan olohuoneeseen, joten jatkossa laitteen uskotaan haastavan myös netin videovuokrauspalvelut.
Laitteen ja sen luomien sisältö- ja mainosmarkkinoiden kokonaisarvon analyytikot arvioivat olevan jopa 5,3-11,4 miljardia dollaria.
Lähteet:
BetaNews
Apple Insider

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.