YouTubelle lisää yhteistyökumppaneita

Kaarlo Räihä
28. helmikuuta, 2007 10:47

YouTube on onnistunut haalimaan lisää yhteistyökumppaneita videopalvelulleen. Ensimmäinen uusista yhteistyökumppaneista on Wind-up Records levy-yhtiö, jolta tulee palveluun lähes kaikki musiikkivideot mitä levy-yhtiön artistit/yhtyeet ovat tehneet. Näihin artisteihin/yhtyeisiin kuuluvat mm. Evanescence, Seether ja Scott Stapp, joka tunnetaan paremmin Creed-yhtyeen laulajana. Musiikkivideoiden ohella YouTuben käyttäjät voivat käyttää muutamaa levy-yhtiön tarjoamaa kappaletta omien videoidensa taustamusiikkina.
Toinen uusi yhteistyökumppani on National Basketball Association (NBA). NBA tuo palveluun tietenkin koripalloaiheista materiaalia kuten koosteita otteluista ja pelaajien haastatteluita. Tämän lisäksi käyttäjät voivat lähettää omia koripalloon liittyviä videoita YouTubeen ja muut käyttäjät voivat sitten arvostella näitä videoita. Parhaat videot jokaiselta viikolta leikataan koosteeksi, jota esitetään sitten televisiossa. Käyttäjät voivat myös lähettää omia NBA-videoita palveluun, mutta NBA voi halutessaan poistaa näitä videoita YouTubesta, jos ne eivät sen mielestä kuulu sinne.
Molemmat yhteistyökumppanit saavat osan YouTuben tienaamista mainostuloista, joita kyseisten tahojen videot keräävät. Tarkkoja summia tai prosenttilukuja ei kuitenkaan ole kerrottu, joten vieläkään ei ole tarkempaa tietoa siitä kuinka kannattavaa taloudellisesti yhteistyö YouTuben kanssa on. YouTuben neuvottelut eri yhteistyökumppaneiden kanssa eivät ole menneet viime aikoina kovin onnistuneesti sillä isoista nimistä sekä CBS että Viacom jättivät sopimukset tekemättä. Tämän lisäksi Viacom aloittaa sisältönsä tarjoamisen kilpailevassa Joost-videopalvelussa.
Lähteet:
InfoWorld
PC Advisor

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.