Nelosen uuden JIM-digikanavan avaus kiinnosti kohtalaisesti

Ilkka Ketola
28. helmikuuta, 2007 15:16

Nelosen uusi valtakunnallinen ja (ilahduttavasti nykysuuntauksesta poiketen) mainosrahoitteinen digikanava JIM aloitti lähetyksensä tämän viikon maanantaina 26.2.2007. Miehistä yleisöä tavoitteleva kanavauutuus keräsi ruudun ääreen illan mittaan yhteensä 503 000 katsojaa, mikä Nelosen mukaan ylitti kaikki tavoitteet.
Kanava starttasi lähetyksensä ilman sen suurempia fanfaareja, ja kanavatunnuksen ja muutaman mainoksen jälkeen avausohjelma Pakko katsoa alkoi pyöriä. Katsojia avaus keräsi 83 000 silmäparia ja saman ohjelman klo 20.30 lähetetty jakso 80 000.
Viikon ensimmäinen dokumentti, JIM D Rikos: Vauva myytävänä, sai 79 000 tiedonjanoista katsojaa avaamaan television. Äijämäisyyttä lisäävä amerikkalainen draamasarja Brotherhood taas keräsi 38 000 katsojaa. Illan päättänyttä Penn & Teller seurasi vielä 32 000 katsojaa.
JIM:in kanavapäällikkö Elina Pentinsaari on erittäin tyytyväinen kanavan aloitukseen ja starttipäivän katsojalukuihin: "Olemme iloisia, kuinka hyvin katsojat löysivät uuden JIM-kanavamme jo heti ensimmäisenä iltana. Tällaisiin lukuihin ei moni suomalainen kanava pääse kuin vasta vuosien päästä."
JIM:in vastaava tuottaja Ville Toivonen oli myös mielissään kanavan erinomaisesta lähtölaukauksesta. "JIM:in ohjelmisto on kanavalle erikseen hankittua laadukasta tuotantoa, johon jatkossakin luotamme. JIM ei ole Nelosen ohjelmien kierrätyskanava vaan uudella kanavalla haluamme tarjota myös uutta ja erilaista ohjelmaa - tämä näyttää jo nyt purreen katsojiin", Toivonen hehkutti.
Kuitenkin viikonloppuisin JIM kierrättää Nelosen hittisarjoja. Uusintaputken aloittaa perjantaisin 4400, lauantaina seuraa Angels in America ja sunnuntaina Lost.
Avajaispäivän aikataulua lukuun ottamatta JIMin ohjelmaprofiili on rakennettu selkeiden aikapalikoiden varaan: klo 18 erilaisia vapaa-ajan viettoon liittyviä ohjelmia, klo 19 tee-se-itse -ohjelma, klo 20 asiaviihdettä, klo 21 dokumentteja, klo 22 sarjoja, klo 23 puheviihdekaksikko Penn & Teller ja klo 23.30 dokumentteja.
Kanavan painopiste pidetään myöhäisillassa, jolloin katsojien uskotaan myös olevan enimmäkseen miehiä. Kanavan miespainotteisuutta lisää myös tarjonnan painottuminen kalastus-, veneily- ja nikkarointiohjelmiin, rikosdokumentteihin ja K-15 -draamasarjoihin.
Lähteet:
Digitv.fi (Nelonen Median tiedote)
Hs.fi

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.