Ilkka Ketola
21. helmikuuta, 2007 6:33
YouTuben ja mediayhtiö CBS:n välinen sopimus, joka olisi tuonut CBS:n ohjelmistoa mukaan YouTuben tarjontaan, on purkautunut. Yhtiöt eivät neuvotteluissaan päässeet sopuun monivuotiseksi suunnitellun sopimuksen kestosta sekä muista seikoista.
Kariutuneissa neuvotteluissa pyrittiin myös saamaan CBS:n radiomainostarjonta osaksi YouTuben omistajan Googlen mainostarjontaa. CBS:n televisio-ohjelmistoon kuuluu esimerkiksi suosittu talkshow The Late Show with David Letterman.
Mediayhtiöiden haasteena on tavoittaa viihteen kuluttajakunta, joka käyttää jatkuvasti enemmän aikaa verkkomedian parissa perinteisten lehtien ja television katselun sijaan. Mediayhtiöt ovat kuitenkin kritisoineet YouTuben ehdottomia sopimuksia liian ankariksi, ja ilmeisesti ainakin osa mediayhtiöistä on myös valmiita luopumaan sopimuksesta, mikäli ehdot eivät miellytä.
Tosin CBS ja YouTube tulevat tekemään yhteistyötä pienimuotoisempien sopimusten välityksellä, joten täysin online-videon jättiläisen ulkopuolelle ei CBS:kään uskalla jättäytyä. Google ja YouTube neuvottelevat tällä hetkellä jakelusopimuksesta ainakin brittiläisen BBC kanssa.
YouTuben ahkera kritisoija
CNET News.com