Viacomin ohjelmia Joostiin

Kaarlo Räihä
20. helmikuuta, 2007 15:07

Amerikkalainen viihde- ja mediajätti Viacom on julkaissut yhteistyösopimuksen Joostin kanssa, joka takaa MTV:n, Black Entertainment Televisionin (BET), Comedy Centralin ja Paramountin ohjelmia Joostiin. Skypen ja Kazaan tekijöiden uusi P2P-pohjainen Joost-videopalvelu on vielä beta-testauksessa, mutta isojen yhteistyökumppaneiden saaminen mukaan auttaa palvelua kriittisen käyttäjämäärän keräämisessä. Viacom ei kuitenkaan tarjoa suosituimpia sarjojaan kuten The Colbert Reportia tai South Parkia Joostin kautta vaan käyttäjien on tyytyminen sarjoihin kuten My Super Sweet Sixteen, Freak Show ja American Gangster. Lisäksi Joostin kautta näytetään jotain Paramountin elokuvia. Yhteistyön tarkemmat taloudelliset yksityiskohdat jäivät hämärän peittoon, mutta Viacomin arvellaan ottavan kaksi kolmasosaa videoidensa saamista mainostuloista itselleen.
"Olemme erittäin tyytyväisiä siitä että voimme tehdä yhteistyötä Joostin kanssa. Olemme myös erittäin ylpeitä siitä että olemme mukana seuraavan sukupolven videoteknologian julkaisussa" sanoi Viacomin toimitusjohtaja Philippe Dauman. "Tavallisten jakelukanavien lisäksi etsimme myös tulevaisuudessa Joostin tapaisia yhteistyökumppaneita, jotka eivät ainoastaan tarjoa käyttäjille hyviä kokemuksia vaan mahdollistavat myös kaupallisen toiminnan sekä kunnioittavat tekijänoikeuksia" jatkoi Dauman.
Daumanin lausunto voidaan myös tulkita kannanotoksi YouTuben toimintaa kohtaa. YouTube ja Viacom koettivat päästä sopimukseen Viacomin videoiden näyttämisestä YouTubessa, mutta sopimusneuvottelut kariutuivat pari viikkoa sitten, jolloin Viacom pyysi YouTubea poistamaan 100 000 videota YouTuben videopalvelusta.
YouTube ja Joost eivät kuitenkaan kilpaile välttämättä samasta yleisöstä, sillä Joostin sisältö tulee koostumaan kaupallisesta materiaalista, kun taas suurin osa YouTuben videoista on käyttäjien itse tekemiä. YouTube ja Joost kilpailevat kuitenkin samoista mainostajista. Joostissa sisällön suojaaminen luvattomalta kopioinnilta on paremmin toteutettu kuin YouTubessa, jossa kuka tahansa voi ladata videon tietokoneelleen ja katsoa sen koska haluaa. Dauman piti tätä tärkeänä seikkana, joten on mahdollista että myös muut mediajätit seuraavat Viacomin esimerkkiä.
Lähteet:
Ars Technica
CNET News
BBC News

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.