Mainoksia katsotaan myös nauhalta

Kaarlo Räihä
19. helmikuuta, 2007 8:48

Tallentavien digiboksien ja kovalevytallentimien yleistyessä katselijoiden on helppo päättää mitä he haluavat katsella ja erityisesti milloin he haluavat ohjelmiaan katsella. Muutos ei kuitenkaan miellytä mainostajia, sillä monet katselijat voivat jättää mainokset kokonaan väliin uuden tekniikan tuomien pikakelausominaisuuksien avulla. Näin mainostajien panostus menee osittain hukkaan eikä mainontaan suunnatulle rahalle saada enää samanlaista vastinetta kuin aikaisemmin. Markkinointi-informaatiota tuottava Nielsen on kuitenkin huomannut tutkimuksissaan että monet ihmiset katsovat mainoksia vaikka he voisivat ohittaa ne kokonaan. Nielsenin mukaan ihmiset jotka voisivat ohittaa mainokset kokonaan katsovat silti kaksi mainosta kolmesta.
Suurin syy tälle on se että ihmiset katsovat ohjelmat suoraan televisiosta, eivätkä tallenna niitä. Tällöin mainoksia ei voi ohittaa. Yllättävämpi tieto on kuitenkin se että tallennetuissakin ohjelmissa katsotaan 40 prosenttia mainoksista. Osa ihmisistä tuntuu jopa pitävän mainoksista ja toisia mainokset eivät varsinaisesti haittaa.
"Ihmiset katsovat enemmän mainoksia kuin alun perin luulimmekaan" totesi Steve Sternberg, joka toimii Magna Global Media Researchin tutkimuspuolen johtajana. "Ihmiset eivät osta tallentimia sen takia että he voisivat ohittaa kaikki mainokset ja tallentaa kaikki ohjelmansa, vaan sen takia että he voivat tehdä näin tarvittaessa" jatkoi Sternberg.
Tutkimuksen tulosta ei voi tietenkään yleistää kaikkiin ihmisiin sillä joillekin kaikkien mainosten välttäminen on parasta mitä tallennin tarjoaa. Toisille tallennin on vain elektroniikkaa muiden laitteiden joukossa, jolloin laitteen kaikkia ominaisuuksia ei tiedetä tai osata hyödyntää. Tutkimusta on myös tehty Yhdysvalloissa lähinnä TiVo-laitteita käyttävissä kotitalouksissa, joten tulokset eivät välttämättä ole samanlaisia muualla maailmassa.
"Mahdollisuus ohittaa mainokset on parasta mitä ohjelmien nauhoittaminen tarjoaa" sanoi 62-vuotias psykologi Marjorie Elson. "Katson kuitenkin mainoksia, jos ne ovat kiinnostavia" jatkoi Elson. Eniten katsotaan mainoskatkon ensimmäistä ja viimeistä mainosta. Tämä sen takia että ihmiset eivät aloita mainosten kelaamista välittömästi ja ihmiset eivät myöskään halua menettää mainoskatkon jälkeisen osan alkua. Välissä olevia mainoksia sen sijaan ohitetaan huomattavasti useammin. Tämä saattaa tulevaisuudessa johtaa lyhyempiin mainoskatkoihin ja mainosten toisenlaiseen hinnoitteluun. Product placementin eli tuotesijoittelun määrä tulee myös todennäköisesti kasvamaan tulevaisuudessa, joten mainoksista ei pääse eroon vaikka mainoskatkot lyhentyisivät.
Lähteet:
New York Times
Digitoday

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.