Kanadaan halutaan hyvitysmaksut MP3-soittimille

Kaarlo Räihä
12. helmikuuta, 2007 15:16

Kanadassa musiikin hyvitysmaksuista päättävä Canadian Private Copying Collective (CPCC) haluaa hyvitysmaksut takaisin MP3-soittimiin. Hyvitysmaksujen kerääminen MP3-soittimista Kanadassa alkoi vuonna 2003 ja loppui vuoden 2004 joulukuussa, jolloin paikallinen oikeusistuin totesi ettei hyvitysmaksuja tarvitse maksaa MP3-soittimista, kuten Applen iPodista. Silloin perumisen syynä oli se että MP3-soittimissa käytetyt flash-muistit ja kiintolevyt eivät olleet ensisijaisesti tarkoitettu musiikin tallentamiseen, vaikka ne olivatkin kannettavien musiikkisoittimien sisällä.
CPCC on nyt ehdottamassa 5 dollarin hyvitysmaksua MP3-soittimista, joihin voi tallentaa alle gigatavun musiikkia. Tämän jälkeen hyvitysmaksu kasvaa hieman epäloogisesti sillä seuraava 25 dollarin maksu kattaa 1-10 gigatavun laitteet, 50 dollarin maksu kattaa 10-30 gigatavun laitteet ja 75 dollarin maksu kattaa kaikki 30 gigatavua suuremmalla tallennuskapasiteetilla varustetut laitteet. Jos ehdotus tulee voimaan nostaisi se tiettyjen MP3-soitinten hintaa jopa 25 prosenttia.
Hyvitysmaksun on tarkoitus korvata artisteille ja levy-yhtiöille menetyksiä, joita heille tulee musiikin luvattomasta yksityisestä kopioinnista. CPCC:n Claudette Fortier pitää maksua oikeudenmukaisena, koska Kanadassa tapahtuu paljon kopiointia. CPCC aikoo myös nostaa CD-levyjen hyvitysmaksua kahdeksan senttiä per levy. Myös muistikorteille ehdotetaan 2-10 dollarin hyvitysmaksua niiden tallennuskapasiteetin mukaan. Asiansa tueksi CPCC teetti kyselyn Kanadalaisille viime kesänä, jonka mukaan 80 prosenttia Kanadalaisista pitää CD-levyn 30 sentin hyvitysmaksua sopivana. 79 prosentin mielestä 40 dollarin hyvitysmaksu 30 gigatavun kiintolevyllä varustetusta iPodista on myös kohtuullinen. Kyselyn paikkansapitävyyttä on kuitenkin epäilty, sillä ihmiset tuskin haluavat maksaa ostamastaan tuotteesta hyvitysmaksua useampaan kertaan.
Lähteet:
The Canadian Press
Engadget
Zeropaid

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.