Wal-Mart mukaan elokuvien verkkokauppaan

Ilkka Ketola
6. helmikuuta, 2007 7:53

Yhdysvalloissa toimiva kauppaketju Wal-Mart on solminut kaikkien kuuden suuren Hollywood-studion kanssa sopimukset elokuvien ja televisio-ohjelmien myynnistä digitaalisessa muodossa. Viihdetarjontaa kaupataan Wal-Martin omille sivuille avattavan latauspalvelun kautta.
Wal-Mart on Yhdysvalloissa ensimmäinen perinteisiin jälleenmyyjiin laskettava taho, joka lähtee mukaan online-elokuvabisnekseen. Wal-Martin verkkokaupan tarjonnan voi olettaa olevan melko kattava, sillä sisältöä tarjoavat sekä Walt Disney, Warner Brothers, Paramount, Sony, 20th Century Fox että Universal.
Digitaalisia latauspalveluita alkaa olla Yhdysvaltojen markkinoilla jo niin paljon, että kuluttajilla on jo todellisia valinnan mahdollisuuksia. Elokuvia ja TV-ohjelmia voi ladata esimerkiksi Amazon.comin, CinemaNowin tai iTunesin palveluista. Halpaketjuna tunnetun Wal-Martin mukaantulo voi kiristää hintakilpailua markkinoilla.
Perinteisen kaupankäynnin saralla Wal-Mart on tottunut olemaan ykkönen, mutta verkkoliiketoimintaan yritys lähtee haastajana. Kaikki eivät ole luottavaisia siihen, miten hyvin Wal-Mart kykenee houkuttelemaan asiakkaita palveluunsa.
Wal-Mart sanoo kuitenkin olevansa palvelunsa kanssa liikkeellä tosissaan. Yhtiö pitää valttikortteinaan kaikkien kuuden Hollywood-studion sekä pienempien televisioyhtiöiden tarjonnan mukanaoloa, kilpailukykyisiä hintoja sekä yhdessä Hewlett-Packardin kanssa kehitettyä helppokäyttöistä käyttöliittymää.
Televisio-ohjelmien tarjonnasta mukana on Comedy Centralin, CW:n, FX:n, Logon, MTV:n ja Nickelodeonin tuotantoa. Alkuvaiheessa koko tarjonnassa on kolmisentuhatta nimikettä, mukana ovat esimerkiksi elokuvat Paholainen pukeutuu Pradaan ja Little Miss Sunshine sekä TV-sarjat 24 ja Veronica Mars.
Elokuvat julkaistaan samaan aikaan DVD-versioiden kanssa, ja tuolloin hinta on joko 12,88 tai 19,88 dollaria. Vanhempien elokuvien hinnat alkavat 7,5 dollarista ja televisiosarjojen 1,96 dollarista. Elokuvastudioiden vaatimuksesta latausten hinnat pidetään vertailukelpoisina DVD-versioiden kanssa. Jatkossa Wal-Mart aikoo tarjota asiakkailleen paketteja, joissa saa sekä elokuvan DVD- että latausversion alennettuun hintaan.
Hinnat ovat kutakuinkin samalla tasolla kuin kilpailevassa CinemaNow-palvelussa. Esimerkiksi Superman Returns maksaa 14,88 dollaria WalMart.comissa ja 14,95 dollaria CinemaNow'ssa. Hintaero on pieni, mutta toisaalta hintavertailu on verkossa niin helppoa, että vaatimatonkin hintaero voi ohjata asiakkaat kilpailevaan liikkeeseen, mikäli palvelut ovat muuten ominaisuuksiltaan vastaavat.
Palvelun DRM-rajoituksista ja sisällön teknisestä laadusta ei vielä ole tietoa saatavilla.
Lähde:
CNET News.com

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.