Tutkimusyhtiö Gartner uskoo mobiilimusiikin suosioon

Kaarlo Räihä
23. tammikuuta, 2007 10:23

Yhdysvaltalainen tutkimusyhtiö Gartner uskoo mobiilimusiikin suosioon tulevaisuudessa sillä sen ennusteiden mukaan vuoteen 2010 mennessä kuluttajat ovat ostaneet musiikkia matkapuhelimiin yli 32 miljardin dollarin edestä. Gartnerin määritys mobiilimusiikista pitää sisällään perinteiset soittoäänet, aidot soittoäänet, kokonaiset musiikkitiedostot sekä niin sanotut ringback-äänet, jotka korvaavat vanhan soittajan korvaan kuuluvan hälytysäänen. Gartnerin ennustuksissa on otettu myös huomioon muiden kannettavien musiikkisoitinten tuoma kilpailu ja mahdolliset ongelmat mitä matkapuhelinoperaattorit joutuvat kohtaamaan uuden tekniikan kanssa. Mobiilimusiikin suosiota perustellaan sekä ihmisen tarpeella ilmaista itseään matkapuhelimen kautta että mahdollisuudella käyttää matkapuhelinta tavallisena musiikkisoittimena.
Gartnerin mukaan kasvavat markkinat tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia operaattoreille tienata rahaa mobiilimusiikin myynnillä. Erityisesti soittoäänten myynnistä ennustetaan hyvää tulevaisuutta operaattoreille. Varsinaisen musiikin myynti saattaa kuitenkin olla liian iso pala haukattavaksi monelle operaattorille ja Gartnerin mielestä nämä markkinat menevät levy-yhtiöille ja olemassa oleville internet-pohjaisille digitaalisen musiikin verkkokaupoille. Erityisesti Applen tuleva iPhonen uskotaan luovan isomman muutoksen, koska iPhoneen voi ostaa musiikkia iTunesin kautta.
Gartnerin mukaan lähes kaikilla ihmisillä on matkapuhelimet ja koska nopeiden 3G-yhteyksien avulla musiikin lataaminen onnistuu myös ilman tietokonetta tulee se nostamaan musiikin myyntiä. Operaattoreiden on myös helppo laskuttaa sisällöstä ja asiakkaat tietävät saavansa vastinetta rahoilleen. Gartnerin mukaan operaattoreiden pitää tehdä rohkeasti sopimuksia mediajättien kanssa, päättää hinnoittelusta ja mainostaa omia palveluitaan kuluttajille. Eurooppalaisia ja Pohjois-Amerikan matkapuhelinoperaattoreita ei varmaan ilahduta tieto että suurimmat markkina-alueet ovat Aasiassa. Yli 40 prosenttia mobiilimusiikin ostamisesta tapahtui Aasiassa vuonna 2005. Aasian osuus laskee kuitenkin hieman vuoteen 2010 mennessä. Toiseksi suurin markkina-alue on Länsi-Eurooppa ja kolmantena tulee Pohjois-Amerikka.
Myös levy-yhtiöt ovat huomanneet musiikin toistamiseen kykenevien matkapuhelinten määrän kasvun ja ovat hiljalleen tulleet mukaan markkinoille. Universal Music ja Groove Mobile ovat avanneet yhdessä uuden matkapuhelimissa toimivan digitaalisen musiikkikaupan Iso-Britanniassa. Kaikki Iso-Britanniassa asuvat matkapuhelimen omistajat voivat tilata helposti tekstiviestillä haluamansa Universal Musicin listoilta löytyvän kappaleen puhelimeensa. Paluuviestinä käyttäjä saa latausohjeet, joiden avulla hän voi ladata kappaleen puhelimeensa.
Lähteet:
Tietoviikko
Moneyweb
Cellular-news

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.