Panasonic kampanjoi plasma-TV:n puolesta

Ilkka Ketola
28. joulukuuta, 2006 9:31

Panasonic valmistaa sekä LCD- että plasmatelevisioita, mutta pyrkii mainoskampanjoillaan käännyttämään kuluttajat plasman hankintaan. Osittain omia tuotteitaan kannibalisoiva markkinointistrategia on valittu, sillä yhtiö on panostanut plasmateknologiaan erittäin vahvasti.
Litteiden taulutelevisioiden myynti on kasvanut rajusti kuluneen vuoden aikana, ja suurin voittaja on ollut LCD, jonka markkinaosuus nousi 26 prosentista 49 prosenttiin. Plasman markkinaosuus nousi viidestä prosentista kymmeneen. Tällä hetkellä vaikuttakin siltä, että LCD olisi ajamassa suosiollaan plasman pois markkinoilta, ja vahva panostus tuotekehitykseen takaisi jopa paremman markkina-aseman jatkossa.
Panasonic ei kuitenkaan halua alistua LCD-valmistajien moukaroinnille. Yksi syy on, että kova kilpailu on ajanut LCD-myynnin voitot erittäin pieniksi. Tärkeämpi syy Panasonicille kuitenkin tuntuu olevan, että yhtiö pitää plasmaa kilpailijaansa nähden ylivertaisena vaihtoehtona. Yhtiö onkin aloittanut mainoskampanjan, jolla pyritään oikaisemaan virheellisiä käsityksiä plasman ominaisuuksista.
Panasonicin mainoskampanjassa kumotaan myytit, että plasmavastaanottimiin pitäisi lisätä plasmaa tai että kuva voisi yhä palaa kiinni ruutuun. Yhdysvaltalaisissa sanomalehdissä kuluttajia on valistettu mainoksilla, joissa kerrotaan "kuusi faktaa, jotka täytyy tietää ennen suuren taulu-TV:n hankkimista." Mainoksessa kerrotaan plasman olevan parempi kontrastiltaan, väri- ja liiketoistoltaan, katselukulmiltaan sekä kestävyydeltään, kun vertailukohtana on LCD-televisio.
Sony taas pyörittää omaa LCD:tä tukevaa mainoskampanjaansa. Sonyn mainoksessa loisteputkilamput aiheuttaa heijastuksia plasman ruutuun, mikä saa kuluttajan valitsemaan LCD-ruudun. Vaikka harvoilla on kotonaan loisteputkilamppuja, sanoo Sony mainoksen osoittavan kuinka lamput tai muut kirkkaat valonlähteet voivat pilata kuvan.
Panasonicin mukaan LCD onkin hyvä valinta keittiöön tai muihin tiloihin, joissa on paljon valoa. Koska plasmoissa musta toistuu mustempana, on plasma yhtiön mukaan ainoa oikea valinta olohuoneeseen urheilulähetysten ja elokuvien katseluun.
Panasonic pyrkii varmistamaan sekä LCD- että plasmalaitteiden kysynnän tarjoamalla LCD-televisioita 23-32 tuuman kokohaarukassa ja plasmoja 37-65 tuumaisina. Sony ja muut LCD-laitteisiin keskittyneet valmistajat tarjoavat laitteita 19-65 tuumaisina.
Lähde:
CNET News.com

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.