2006: Televisio litistyi, kasvoi ja terävöityi

Ilkka Ketola
19. joulukuuta, 2006 14:06

News.com analysoi maailman markkinoiden televisiotrendejä vuodelta 2006, ja summaa televisioiden vuoden aikana kasvaneen kuvakoolta, mutta samalla litistyneen paneelitelevisioiden yleistyessä. Samalla teräväpiirto- eli HD-televisiot ovat valtaamassa jalansijaa Pohjois-Amerikassa.
Vuonna 2006 1080p-tarkkuuteen pystyvät 16:9-laajakulmatelevisiot yleistyivät, kun niiden hinnat laskivat ja HD-lähetysten määrä kasvoi. Suomessa teräväpiirtolähetykset antavat vielä odottaa itseään.
Toinen vallalla ollut trendi oli kuvaruutujen kasvaminen 32" ruuduista 40":iin. Vanhat, pienemmät televisiot saivat väistyä kookkaampien tulokkaiden tieltä makuuhuoneiden, keittiöiden ja kotitoimistojen kakkosvastaanottimiksi.
Suomessakin havaittu perinteisten kuvaputkivastaanottimien väistyminen litteiden televisioiden tieltä on trendi myös muualla. Erityisesti LCD-näytöt valtaavat alaa, mutta myös plasma-ruuduilla on oma vankka jalansijansa markkinoilla. Euroopassakin LCD-televisioiden myyntiluvut ylittävät ensi kertaa kuvaputkitelevisioiden myynnin vuoden kolmannen neljänneksen aikana. Vähitellen markkinoille on ilmaantumassa myös uusia teknologioita, kuten SED, laser-TV ja hiilinanoputki, mutta kaikki nämä tekniikat ovat vielä hyvin varhaisessa vaiheessa.
Plasmatelevisiot olivat yhä suosituimpia yli 40-tuumaisten kokoluokassa, ja Pohjois-Amerikassa niiden myynti kasvoi 38 prosentilla. LCD sen sijaan on maailmanlaajuisesti erittäin vahvassa nousuvireessä, ja verrattaessa edellisvuoteen kasvoi nestekidetelevisioiden maailmanmyynti 99 prosentilla kolmannen vuosineljänneksen aikana.
LCD-televisioiden hinnat ovat myös tippuneet rajusti vuoden aikana. 40-44-tuumaisten kokoluokassa keskihinta tippui vuoden 2005 3500 dollarista 2300 dollariin kuluvan vuoden kolmannen neljänneksen loppuun mennessä. Ei siis ole yllättävää, että LCD-televisioiden myynti on tuplaantunut edellisvuodesta.
Panasonic satsaa kuitenkin yhä vahvasti plasmateknologiaan, ja esitteli tämän vuoden aikana maailman suurimman 103-tuumaisen litteän näytön. Panasonicilla on hallussaan kolmannes plasmojen maailmanmarkkinoista.
Vauhdilla myyntiään kasvattaneet nestekidetekniikkaa suosivat yritykset ovat kovan kilpailun edessä. Markkinajohtajia ovat Sharp, LG, Philips ja Sony, mutta pienemmät, ns. nimettömät valmistajat, haastavat isot nimet edullisuudellaan. Yhteenlaskettuna nimettömillä valmistajilla oli hallussaan 30 prosenttia plasmojen kokonaismarkkinoista, kun nimekkäiden ykkösen, Sharpin, myynti muodosti 20 prosenttia markkinoista.
Vuonna 2007 LCD ja plasma jatkavat vahvimpina, mutta uusien teknologioiden odotetaan tekevän esiintulonsa ja jo esiteltyjen tekniikoiden valtaavan hieman markkinoita. Uusia ja uudehkoja kiinnostavia tekniikoita ovat taustaprojektionäytöt, kuten mm. Mitsubishin laseria valonlähteenä käyttävä RPTV, sekä Toshiban ja Canonin SED-näytöt.
Lähde:
News.com

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.