Apple ei tahdo mainontaansa kopioitavan

Kaarlo Räihä
12. joulukuuta, 2006 14:50

(Tämän uutisen linkit voivat johtaa sivuille, joiden sisältö ei välttämättä sovellu alaikäisille tai katseltavaksi työpaikalla)
Yleinen syy yritysten välisille oikeusjutuille ovat tekijänoikeusrikkomukset, joissa toinen yritys on kopioinut toisen tuotetta tai osaa siitä. Apple koettaa jälleen puolustaa tekijänoikeuksiaan ja tällä kertaa vastassa on brittiläinen LoveHoney niminen yritys, joka valmistaa iBuzz nimistä vibraattoria, joka liitetään iPod-soittimeen ja vibraattorin tärinän voimakkuus määräytyy iPodissa soitettavan musiikin mukaan.
Yllättävää kyllä Applen uhkaus haastaa LoveHoney oikeuteen ei koske iBuzz-vibraattoria vaan sen mainonnassa käytettyä kuvasarjaa, joka muistuttaa graafiselta ulkoasultaan huomattavasti Applen omia mainoksia. Apple on käyttänyt tätä graafista ulkoasua osana iPodin mainontaa siitä lähtien kuin iPodista tuli suosittu Yhdysvalloissa.
Applen oikeuksia edustava Field Fisher Waterhouse LLP ilmoitti että iBuzzin mainonnassa käytettävät kuvat ovat kokonaan tai osittain kopioituja Applen omista mainoksista ilman Applen lupaa. Applen omista mainoksista ei kuitenkaan löydy vastaavia kuvia, joten pelkkien yksinkertaisten värien ja silhuetin avulla luodun jäljitelmän vieminen oikeuteen kuulostaa oudolta. iBuzz on ollut markkinoilla lähes vuoden ja tämä on ensimmäinen kerta kun Apple puuttuu LoveHoneyn toimintaan. Tämä ei ole myöskään ensimmäinen kerta kun Apple puuttuu vastaavaan asiaan sillä viime kuussa eräs japanilainen valmistaja koetti tuoda markkinoille gPod nimellä kulkevaa vastaavaa laitetta, mutta Apple esti sen vetoamalla siihen että gPod sana on liian lähellä iPod sanaa, joka on Applen rekisteröimä tuotemerkki myös Japanissa.
Lähteet:
Reg Hardware

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.