LCD-televisiot syrjäyttävät plasmat

Ilkka Ketola
27. marraskuuta, 2006 5:58

Suurin osa televisiovalmistajista ja markkina-analyytikoista povaa vaikeita aikoja plasmatelevisioille, kun LCD-televisiot valtaavat markkinoita. LCD:n juhlakulkua edistää etenkin tekniikan suosio, joka takaa nopean kehityksen.
Ensimmäisenä LCD:t ovat valtaamassa plasmatelevisioiden markkinat kokoluokassa 40-50-tuumaa. Vaikka LCD-televisiot ovat luokassa hieman kalliimpia kuin plasmat, pystyvät ne tarjoamaan teräväpiirtotarkkuuteen yltävää kuvaa. Plasmoilla teräväpiirtotarkkuuteen yltävän kuvan saaminen alle 50-tuumaiseen ruutuun on sekä vaikeaa että kallista.
Plasma on etenkin yli 50-tuuman näytöissä tällä hetkellä teknisesti parempi. Etenkin nopeita liikkeitä toistettaessa plasman kuva pysyy LCD:tä paremmin mukana menossa. Kun kuitenkin koko alan tuotekehityspanoksista 80 prosenttia menee LCD:n kehitykseen ja vain 20 prosenttia plasman ja muiden tekniikoiden kehitykseen, paranee LCD-teknologian taso hyvää vauhtia.
Credit Suisse -yhtiön analyytikko Wanli Wang arvioikin, että tämä joulu on plasmavalmistajien viimeinen mahdollisuus kilpailla LCD:n kanssa 42-tuumaisissa. Ensi vuonna hän ei usko tekniikoiden välillä olevan enää minkäänlaista hintaeroa.
Analyytikoiden arvioiden mukaan kilpailu näyttäisi muutenkin kääntyvän LCD-valmistajien eduksi. Esimerkiksi Wang uskoo LCD-televisioiden hintojen laskevan peräti 30 prosentilla vuonna 2007, kun plasmojen hinnanlasku jää 15-20 prosenttiin.
DisplaySearch
taas arvioi plasmatelevisioiden markkinoiden kääntyvän laskuun vuoden 2008 huipputason jälkeen, ja huipussaan markkinat ovat arvoltaan 24 miljardia dollaria. LCD-markkinat sen sijaan jatkavat vahvaa kasvua: vuoden 2008 markkinoiden arvon uskotaan olevan 75 miljardia dollaria ja vuoden 2010 jo 93 miljardia dollaria. Markkinoiden kokoerot antaa laitevalmistajille pohdittavaa siitä, kumpaan teknologiaan kannattaa keskittyä.
Kahteen tekniikkaan panostaminen on kallista, minkä vuoksi esimerkiksi taiwanilainen Chunghwa Picture TubesCPT) päätti luopua plasmatuotannostaan kokonaan. Sekä plasmoja että LCD-televisioita valmistavat vielä ainakin Samsung, LG, Hitatchi ja Matsuhita. Matsuhitan tuotannon pääpaino on kuitenkin plasmoissa.
Mahdollinen merkki plasmatelevisioiden markkinoiden pienentymisestä on se, että Japanin plasmatelevisioiden myynnin kolmen kärki -- Matsushita, Hitachi ja Pioneer -- ilmoittivat viime kuussa kaikki laskevansa myyntiennusteitaan 8-20 prosenttia.
Kun LCD:t valtaavat 40-tuumaisten vastaanottimien markkinat, jäävät plasmat ahtaaseen rakoon. Plasmavalmistajat voisivat keskittyä yli 50-tuumaisten laitteiden myyntiin, mutta niiden markkinat eivät ole vielä kypsyneet. Kokoluokan laitteista yli 70 prosenttia myydään Yhdysvaltoihin, joten käytännössä Yhdysvallat on ainoa eheä markkina-alue.
LCD-tekniikan lisäksi myös takaprojektio-televisiot uhkaavat viedä markkinoita plasmalaitteilta. Kun hinnat laskevat, mutta tekniikan valmistuskustannukset eivät alene yhtä radikaalisti, heikkenee myös toiminnan kannattavuus ja samaan aikaan investoinnit vähenevät. Onkin mahdollista, että valmistajien määrä tippuu nykyisestä.
Lähde:
Reuters

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.