YouTube lisää televisio-ohjelmien katselua?

Ilkka Ketola
22. marraskuuta, 2006 13:49

TV-ohjelmien videopätkien tarjoaminen YouTubessa lisää ohjelmien katselua, kertovat televisioyhtiö CBS ja YouTube. Yhteisessä tiedotteessaan yhtiöt kertovat, että tarkoituksella YouTube-palveluun lisätyt ja paljon katsojia keränneet videot ovat tuoneet uusia katselijoita myös televisiolähetyksille.
Viihdeteollisuus on usein ihmeissään ja peloissaan uuden teknologian kanssa, ja Googlen hiljattain ostama YouTube on ollut viimeisin kuuma aihe. Palvelun kautta kuka tahansa voi jakaa omia videopätkiään, ja mukaan eksyy usein myös tekijänoikeuksia loukkaavaa materiaalia. Tämä taas on saanut etenkin mainostuloillaan toimeentulevat televisioyhtiöt varpailleen, ja YouTube onkin joutunut poistamaan useita videopätkiä palvelustaan.
CBS:n ja YouTuben havainnot kuitenkin vahvistat näkemystä, että nämä rinnakkaiset jakelukanavat voivat myös hyödyttää toisiaan. CBS on lisännyt YouTubeen reilut 300 videota, joita on katseltu keskimäärin 850 000 kertaa vuorokaudessa ensimmäisen kuukauden aikana. Tänä aikana kanavan keskusteluohjelmista David Letterman on saanut 5 prosenttia ja The Late Late Show with Craig Ferguson 7 prosenttia lisää katsojia.
Yhtiöt myöntävät, että YouTuben positiivinen vaikutus ei yksin selitä katsojamäärien nousua, mutta pitävät sen osuutta merkittävänä. Tässä kuussa CBS:n videoista kolme oli 25 eniten katsotun videon joukossa.
Viime kuussa YouTube teki erilliset sisällönjakelusopimukset CBSn, Universal Music Groupin ja Sony BMG:n kanssa. Yhtiöt olivat rohkaistuneet YouTuben valtaisasta suosiosta ja haluavat mieluummin hyödyntää sitä kuin aloittaa kalliit oikeudenkäynnit tekijänoikeuksista.
Lähde:
Reuters

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.