MPAA hyödyntää opiskelijoita

Kaarlo Räihä
5. marraskuuta, 2006 13:45

MPAA (Motion Picture Association of America) on julkaissut kilpailun, jossa opiskelijoiden on tarkoitus suunnitella 60 sekunnin mainos piratismia vastaan. MPAA tekee kilpailussa yhteistyötä SIFE:n (Students In Free Enterprise) kanssa. SIFE:n tarkoitus on tehdä vapaaehtoistyötä ja auttaa paikallisia yhteisöjä saavuttamaan paremmat elinolosuhteet mm. opettamalla ihmisiä käyttämään tietokoneita. SIFE:llä on ohjelmia käynnissä tällä hetkellä 47 maassa ja yli 1800 yliopistossa ja korkeakoulussa.
"SIFE:llä on todella hyvä maine ihmisten ja yhteisöjen auttamisessa taloudellisesti ympäri maailmaa" sanoi MPAA:n johtaja Dan Glickman. "On todella hienoa että voimme tehdä yhteistyötä SIFE:n kanssa ja samalla voimme opettaa ihmisiä kunnioittamaan tekijänoikeuksia ja näyttää heille kuinka tekijänoikeuksilla on positiivinen vaikutus talouteen" jatkaa Glickman.
Kilpailu järjestetään nyt toisen kerran ja Glickman odottaa myös tänä vuonna paljon opiskelijoiden luovuudelta. "Viime vuoden kilpailu oli valtava menetys, jopa yli 14 miljoonaa ihmistä näki näitä piratisminvastaisia mainoksia" sanoi Glickman.
MPAA:n teettämän tutkimuksen mukaan elokuvapiratismi on aiheuttanut pelkästään Yhdysvalloissa yli 20 miljardin dollarin menetykset ja tämän takia on menetetty yli 140 000 työpaikkaa. Toisen tutkimuksen mukaan viime vuonna elokuvapiratismi aiheutti Yhdysvalloissa yli 6 miljardin dollarin menetykset, puolet tästä summasta on piraattielokuvien myynnistä ja noin kaksi miljardia luvattomasta internetlataamisesta.
MPAA aikoo jatkossakin kertoa kuluttajille piratismin luomista ongelmista taloudelle. Erityisesti MPAA keskittyy opiskelijoihin, joiden keskuudessa piratismia harrastetaan eniten. Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden ostamat piraattielokuvat ja luvaton internetlataus aiheuttavat Yhdysvalloissa vuosittain yli 500 miljoonan dollarin menetykset.
Tutkimusten tuloksia on kuitenkin epäilty ja vaikka nuoret ja opiskelijat aiheuttavat eniten tappiota, on heillä myös suurin ostovoima kaikista ikäryhmistä.
Lähteet:
Slyck
MPAA (PDF)

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.