Googlen merkitys mainonnassa kasvaa

Kaarlo Räihä
2. marraskuuta, 2006 21:22

Hakujätti Google menestyy erittäin hyvin ja uusin huomio sen menestyksestä tulee Iso-Britanniasta, jossa Googlen saaman mainostulot ohittavat tv-kanava Channel 4:n mainostulot. Channel 4 kerää tänä vuonna yli 800 miljoonan punnan mainostulot ja Googlen seuraavaksi haastajaksi saarivaltakunnassa jää ITV1 noin 1,63 miljardin punnan mainostuloilla, jonka Google ohittaa nykyisellä vauhdilla noin puolentoista vuoden kuluttua.
Tarkempaa tutkimus ei ole vielä tehty siitä syökö internet-mainonta suoraan tuloja tv-mainonnasta vai onko kyseessä erilliset mainonnan alueet. Monissa mainoskampanjoissa hyödynnetään ainakin toistaiseksi ahkeraan molempia medioita.
Enemmän huolta on aiheuttanut ajatus tv-mainoksien budjettien pienentämisestä, joka näkyisi suoraan mainoksien laadussa. Vaikka tv-mainokset ovat monien mielestä todella huonoja, niin mukaan mahtuu kuitenkin monia onnistuneita mainoksia, jotka jäävät ihmisten mieliin vielä mainostauon jälkeenkin. Tätä ilmiötä ei ole havaittu toistaiseksi internet-mainonnassa, joka on tyypillisesti lähinnä ärsyttänyt ihmisiä.
Googlen talous on ainakin toistaiseksi kunnossa ja kolmannen vuosineljänneksen tulos kasvoi viime vuoden 381 miljoonasta dollarista tämän vuotiseen 733 miljoonan dollariin. Kasvua oli siis 92 %. Näiden tulosten valossa Googlen YouTubesta maksama 1,65 miljardin dollarin kauppasumma ei tunnu enää niin isolta.
Lähteet:
BBC News
CNET.co.uk

Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.