"CD:t kuolevat" sanoo EMI:n johtaja

Kaarlo Räihä
27. lokakuuta, 2006 22:26

"CD on nykyisellään kuollut" sanoi EMI Musicin toimitusjohtaja Alain Levy perjantaina London Business Schoolissa järjestetyssä tilaisuudessa. "Nykyään yli 60 % kuluttajista siirtää ostamansa CD-levyt tietokoneen avulla kannettaviin mediasoittimiin" jatkoi Levy.
EMI aikookin panostaa tulevaisuudessa CD-levyjen mukana toimitettavaan lisämateriaali erityisen paljon. "Fyysisenä mediana CD-levy ei häviä pitkään aikaan, mutta meidän täytyy olla kekseliäämpiä siinä miten myymme ja markkinoimme levyjä" sanoi Levy. "Levy-yhtiöiden tulee saada CD-levyistä haluttavampia kuluttajille. Tämän takia ensi vuoden alusta alkaen kaikissa CD-levyissämme on mukana lisämateriaali" jatkoi Levy.
IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) on tehnyt tutkimuksia tämän vuoden levymyynnin muutoksista aikaisempaan verrattuna. Ensimmäisen puolen vuoden aikana CD-levyjen myynti kattoi 70 % kaikesta musiikkimyynnistä, kun online musiikkikaupan vastaava osuus oli noin 11 % luokkaa. Rahallisesti CD-levyjä myytiin yhteensä 6.45 miljardin dollarin edestä ja online-myynnin arvo oli noin 945 miljoonaa dollaria. Online-myynnin määrä yli kaksinkertaistui edelliseen vuoteen verrattuna. Samaan aikaan CD-levyjen myynti laski noin 10 %.
Levy kertoi myös että EMI on parhaillaan neuvottelemassa Googlen kanssa yhteistyösopimusta EMI:n musiikin käyttämisestä YouTube palvelussa. "Googlen tarjoama sopimus ei ollut tarpeeksi hyvä" totesi Levy. EMI:n kilpailijat Warner ja Sony ovat jo aikaisemmin päässeet sopimukseen YouTuben kanssa.
Lähde:
MarketWatch

Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.