Suomalaisten ohjelmapätkien poistaminen YouTubesta työlästä

Ilkka Ketola
20. lokakuuta, 2006 12:18

Googlen hiljattain ostamassa YouTube-videopalvelussa on mukana paljon pätkiä Ylen, Mtv3:n ja Nelosen ohjelmista. TV-kanavia ärsyttää luvattomien pätkien leviäminen YouTubessa, mutta niiden poissaaminen voi olla erittäin työlästä. Yhtiöiden tulisi nimittäin listata YouTubelle erikseen kaikki poistettavaksi toivotut videoleikkeet.
YouTube on asettanut itsensä pelkäksi jakelukanavan tarjoajaksi ja sysää siten vastuun tekijänoikeuden valvonnasta käyttäjille, jotka tuovat videot palveluun. YouTube on kuitekin poistanut palvelustaan tekijänoikeutta loukkaavaa materiaalia oikeuden haltijan niin pyytäessä.
"Todella niin halutessaan Yleisradio todennäköisesti saa luvattomat kopiot pois YouTubesta. Yhtiön pitäisi esittää yksilöity lista oikeuksiaan loukkaaviksi katsomistaan videopätkistä ja vaatia ne poistettavaksi", arvioi Digitodayn haastattelema tekijänoikeuskysymyksiin perehtynyt asianajaja Samuli Simojoki Asianajotoimisto Borenius & Kemppinen Oy:stä.
Yksittäisten pätkien jäljittäminen ja listaaminen olisi TV-yhtiöille kova urakka, sillä videoita on eri nimillä ja ja eri kopioina sadoittain. Lisäksi palveluun tulee uutta materiaalia jatkuvana virtana, joten sensurointiurakka olisi edessä taas ennen pitkää uudestaan.
Yle ja MTV3 vielä harkitsevat ja selvittävät tahoillaan, millaisiin toimiin YouTube-asian kanssa mahdollisesti ryhdytään. Ylen lakiasiainpäällikkö pitää mahdollisena myös oikeustoimia kopioita levittäneitä henkilöitä vastaan, joskin hän myöntää todellisten henkilöllisyyksien selvittämisen olevan haastavaa.
TV-yhtiöiden vastatoimihalukkuutta vähentää se tosiasia, että YouTube on myös maailmanlaajuinen ja ilmainen mainoskanava, jota pitkin kuka tahansa toimija voi tavoittaa huomattavasti Suomen markkinoita suuremmat yleisöt. Esimerkiksi ennen tuntemattoman suomalaisen kansanmusiikkiyhtye Loituman kappale nousi hitiksi, kun se yhdistettiin japanilaiseen animaatioon.
Mainostajat ovat myös havainneet YouTuben kaltaiset palvelut hyväksi kanavaksi levittää mainosvideoitaan. Samalla tavoin voisi ajatella, että esimerkiksi komediasarjan hauska sketsi leviäisi YouTuben kautta maailmalle ja sitä kautta herättäisi valtaisan kiinnostuksen kyseistä sarjaa kohtaan.
Lähde:
Digitoday

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.