Brittitutkimus: iPod-puhelin parempi kuin puhelin-iPod

Ilkka Ketola
4. syyskuuta, 2006 15:14

Tutkimusyhtiö Entertainment Media Resarch on julkaissut vuotuisen raporttinsa digitaalisen musiikin tilasta Britanniassa. Tutkimuksen mukaan 46 prosenttia briteistä käyttäisi mieluummin puhelinta jossa on iPod tai mp3-soitin kuin iPodia jossa on puhelin. Reilu kolmannes taas pitäisi puhelimen ja iPodin jatkossakin erossa toisistaan. Halu pitää laitteet erillään on korkeimmillaan yli 45-vuotiaiden keskuudessa (58 %), kun taas musiikin suurkuluttajat, teinit, ovat innokkaita yhdistämään laitteet samoihin kuoriin.
Teineille on myös aivan sama, onko laite iPodilla varustettu puhelin vai toisinpäin, sillä kannatus jakautuu lähes tasan molemmille vaihtoehdoille. Teinit ehkä ymmärtävät muita paremmin, että käytännössä on lähes yhdentekevää miten laitetta nimitetään, jos molemmat toiminnot vain löytyvät samojen kuorien alta -- kyse on lähinnä Joka tapauksessa puhelinvalmistajilla on pieni imagoetu siirryttäessä kohti laitteita, joissa ominaisuudet yhdistyvät.
MP3-soittimet ovat vuodessa löytäneet tiensä yhä useamman britin taskuun. Vuonna 2005 soitin oli 37 prosentilla, kun tänä vuonna soitin on jo 57 prosentilla musiikinkuuntelijoista. Etenkin naiset ovat entistä paremmin löytäneet mp3-soittimet. Soitinten myynnin odotetaan myös jatkuvan vahvana.
Raportti myös enteilee hyvää Sonylle, jonka laitteita pidetään hieman luotettavimpina kuin markkinajohtaja Applen iPodeja. Sonylla ja kumppaneilla on kuitenkin kova työ vakuutella kuluttajat siitä, että puhelimeen todella kannattaa ladata musiikkia -- vain 25 % (vuonna 2005 21 %) kuluttajista kertoi olevansa siitä kiinnostuneita, noin 2/3 vastaajista ei ole kiinnostunut koko asiasta.
Mukavasti käyntiin pyllähtänyt mobiilimusiikin myynti uhkaa siis raportin mukaan jämähtää niche-markkinaksi. Ongelman vakavuutta (tarjoajien kannalta) lisää se, että kuluttajilla on nimenomaan puute kiinnostuksesta, ei tiedosta.
Digitaalisen musiikin myynti on kasvanut ilahduttavasti sekä latauskertojen että ladattujen kappaleiden määrän osalta. Vastaajista 14 prosenttia omisti yli 200 ladatun kappaleen kokoelman, kun vuonna 2005 heitä oli 8 prosenttia. Musiikkia ladataan, jotta siihen päästäisiin käsiksi heti. Latauksia taas vähentää eniten CD-levy, joka on edelleen ykkösvaihtoehto monille. Toinen myyntiä rajoittava syy on hinnoittelu. sillä latauksia pidetään liian kalliina.
Raporttia varten haastateltiin peräti 3 000 brittiä, kun yleensä gallupeissa otanta on noin tuhannen henkilön luokkaa. Kysely toteutettiin netin kautta. Raportti on luettavissa kokonaisuudessaan täältä (PDF).
Lähteet:
The 2006 Digital Music Survey (PDF)
Guardian
The Register

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.