Ilkka Ketola
29. elokuuta, 2006 11:51
Verkkomusiikkibisnekseen tulee mukaan piristävä vaihtoehto, kun SpiralFrog aloittaa toimintansa joulukuussa. ITunesista ja muista nyt tarjolla olevista vaihtoehdoista poiketen SpiralForgista ladattu musiikki on täysin ilmaista, sillä toiminta rahoitetaan mainoksilla. Tällä hetkellä neljästä suuresta levy-yhtiöstä Universal on ensimmäisenä lähdössä mukaan tukemaan tulokasta ja muiden yhtiöiden kanssa käydään neuvotteluja.
Omien verkkosivujensa mukaan SpiralFrog tulee tarjoamaan ilmaiseksi ladattavaa musiikkia ja videoita suurten ja pienempien indie-levy-yhtiöiden valikoimista.
Suuren levy-yhtiön kiinnostus vaihtoehtoisesta liiketoimintamallista osoittaa yhtiöiden asenteiden Internetiä kohtaan olevan muuttumassa. Halu päästä hyötymään valtaisista käyttäjämääristä ja mahdollisista tuloista voittaa vihdoin ennakkoluulot. Uudet keinot kukoistavan piratismin nakertamiseen ovat myös aina tervetulleita -- musiikin laittomat lataukset nimittäin peittoavat lailliset palvelut yhä suhteella 40 vastaan yksi.
Tähän asti musiikkia on voinut hankkia netistä laillista tietä joko Applen iTunesin kaltaisista "maksu per kappale" -palveluista tai kuukausimaksullisista tilauspalveluista, kuten Yahoo! Launch ja Napster. ITunes on alan ehdoton ykkönen 80 prosentin markkinasiivullaan, mutta kilpailun uskotaan jälleen kiristyvän joulun alla.
SpiralFrogin mainosrahoitteinen malli on uutta musiikkipuolella, mutta vastaavia palveluita on kokeiltu jo videoiden ja TV-ohjelmien myynnissä. TV-yhtiö ABC esimerkiksi tarjoaa suosittujen TV-ohjelmiensa uusimmat jaksot tuoreeltaan, kunhan käyttäjä malttaa katsoa ohjelman väliin laitetut mainokset. YouTube taas neuvottelee levy-yhtiöiden kanssa musiikkivideoiden mainosrahoitteisesta levityksestä oman palvelunsa kautta. Musiikkipuolella Napster antaa kuunnella viisi kappaletta ilmaiseksi, kunhan kuunnellessaan katselee mainoksia.
SpiralFrogin toimitusjohtaja Robin Kent kertoo yhtiön lukeneen läksynsä ja povaa ilmaista musiikkia tarjoavalle palvelulle menestystä nuorison keskuudessa. Kentin mukaan tutkimukset ovat osoittaneet nuorten sietävän mainoksia, kunhan mainostetut tuotteet ja palvelut ovat nuorisolle merkityksellisiä. SpiralFrogissa mainostavat ainakin Levi's, Benetton, Aerospale ja Perry Ellis.
Tutkimusyhtiö Screen Digest peräänkuulutti vasta julkaistussa tutkimuksessaan levy-yhtiöiltä uusia tapoja jaella ja markkinoida musiikkia kuluttajille. SpiralFrog ainakin vaikuttaisi täyttävän nämä vaatimukset. Toivottavasti palvelu osoittautuu yhtä hyväksi ja käyttökelpoiseksi kuin miltä se kuulostaa.
Lähde:
Financial Times