Kuluttajavirasto muistuttaa digiboksien toimivuudesta

Kaarlo Räihä
14. elokuuta, 2006 8:28

Kuluttajavirasto on julkaissut yhteenvedon digisovittimien ongelmista ja virhevastuusta. Yhteenvedon on tarkoitus selventää kuluttajille kenen vastuulla mahdolliset digiboksien ongelmat ja viat ovat. Kuluttajan kannalta tilanne on erittäin valoisa. Digiboksin myyjä vastaa esim. niistä laitteen päivityksistä jotka ovat pakollisia laitteen toiminnalle. Näihin kuuluvat mm. kuvan ja äänen samanaikainen toimiminen ja tekstitysten näkyminen YLE:n kanavilla. Asiakkaalle ei päivityksistä saa koitua mitään kuluja, jos päivityksen tarkoitus on pitää laite toimintakelpoisena.
Tärkeää on myös että digiboksin päivittäminen onnistuu, digisovittimessa jonka ohjelmistoa ei voi päivittää on kuluttajansuojalain tarkoittama virhe. Tällaisten laitteiden myynti onkin ongelmallista myyjille, sillä myyjä vastaa suoraan näistä laitteista ja niiden kanssa mahdollisesti tulevista ongelmista, joten myyjät ovat velvoitettuja korjaamaan laitteen tai hyvittämään virheen ongelmatilanteissa.
Digisovittimista pitää löytyä sekä suomen- että ruotsinkielinen käyttöohje. Myyjän pitää myös huomauttaa asiakkaalle jos laitteen päivitys vaatii tietokonetta, jos näin ei ole tapahtunut on myyjä vastuussa digisovittimen päivittämisestä. Myyjän vastuu digisovittimesta jatkuu laitteen normaalin kestoiän mukaan, Kuluttajavalituslautakunta ei ole vielä ottanut kantaa tähän kestoikään, mutta todennäköisesti se on matkapuhelimien ja televisioiden väliltä, eli kahdesta viiteen vuoteen. Kuluttajan päivitysvastuulle jäävät laitteisiin mahdollisesti tulevat lisäominaisuudet, jotka eivät ole tarpeellisia normaalin toiminnan kannalta.
Afterdawnin oma digisovittimien tietokanta löytyy täältä.

Lähde:
Kuluttajavirasto (tiedote)

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.