E3: Wiin ohjain koetuksella

Ilkka Ketola
11. toukokuuta, 2006 7:38

Yksi Los Angelesin E3-messujen kiinnostavimmista kohteista on Nintendon uusi Wii-konsoli, tai paremminkin sen käden liikkeisiin reagoiva ohjain. BBC:n toimittaja pääsi testaamaan Wiin ohjainta ja piti kokemastaan. Etenkin urheilupeleissä uutuusohjain oli vahvoilla.
Wiin ohjain poikkeaa rajusti totutusta kapulalinjasta. Ensinnäkin ohjain on kaksiosainen siten, että molemmille käsille on oma ohjaimensa. Lisäksi ohjaimet ovat erikoisen näköisiä: oikean käden ohjain muistuttaa kaukosäädintä, kun taas vasemman käden ohjain on pyöreäreunainen ja kurvikas.
E3-messuilla ohjainta ja konsolia pääsee testaamaan 27 pelin voimin. BBC:n toimittaja testasi ohjaimen toimivuutta tenniksessä ja golffissa sekä parilla erilaisella räiskintäpelillä.
Tenniksessä oikean käden ohjainta käytetään mailana, jolla palloa lyödään. BBC:n mukaan muutamalla ensimmäisellä lyönnillä on vaikeaa osua palloon, mutta pian osumatarkkuus paranee ja otteluvoittoja alkaa karttua tilille.
Ohjaimen toimivuutta kuvataan tarkaksi ja johdonmukaiseksi. Se, miten kovaa ja missä asennossa ohjaimella heiluu, vaikuttaa lyönnin voimakkuuteen, tarkkuuteen ja palloon tulevaan kierteeseen. Yläkierteiden ja stoppareiden onnistuminen on siis kiinni muustakin kuin siitä, että osaa painaa oikeaa nappia oikeaan aikaan.
Toisena urheilupelinä kokeiltavana oli golf, jossa oikean käden ohjaimella pitää imitoida oikeaa lyöntiä. Vaikutelma oli jälleen uskottava ja hyvä. Etenkin puttaus tuntui hyvin hallitulta ja loogiselta.
Ei ole yllättävää, että heilutteluun reagoiva ohjain soveltuu hyvin urheilupeleihin. Parempi mittari toimivuudelle onkin, miten ohjain soveltuu muihin peleihin, kuten esimerkiksi ammuskeluihin. Yleensä konsoleiden ohjaimet häviävät pelattavuudessa kirkkaasti tietokoneiden näppäimistön ja hiiren tarkkuudelle ja nopeudelle.
Wiin ammuskelupeleissä oikean käden ohjaimella tähdätään ja ammutaan. Vasemman käden ohjainta kutsutaan nunchuckiksi, ja siinä on pieni ohjain liikkumista varten. Poikkeuksellinen ohjaus vaatii totuttelua, mutta osoittautui lopulta toimivaksi. Esimerkiksi aseen lataaminen onnistuu pienellä ranneliikkeellä nappien painelemisen sijaan.
Wiin ohjaimen tuntuma oli BBC:n mukaan hyvä myös miekkapelissä, jossa vasemmalla ohjaimella hoidettiin suojaus, oikealla lyönnit. Kaikissa peleissä ohjaustuntuma ei kuitenkaan ollut yhtä hyvä. Esimerkiksi Metroid Prime 3: Corruption -räiskintäpelissä perusidea oli sama, mutta toteukseen oli otettu mukaan monimutkaisia näppäinyhdistelmiä.
Kokonaisuutena Wiin ohjaimesta jäi positiivinen vaikutelma. Voikin olla, että Nintendo on onnistunut luomaan ohjaimen, jolla on helppo oppia pelaamaan, mutta vaikea tulla mestariksi.
Lähde:
BBC News

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.