Forrester: musiikin verkkokauppa lisääntyy, CD:n alamäki jatkuu

Ilkka Ketola
28. maaliskuuta, 2006 6:55

CD-levyjen myynnin alamäki jatkuu ja verkkomusiikin myynti jatkaa nopeaa kasvuaan lähitulevaisuudessa. Silti lähes kaksi kolmannesta koko myyntituloista tulee yhä perinteisestä musiikkikaupasta vuonna 2011, kertoo markkinatutkimusyhtiö Forresterin maanantaina julkaisema tutkimus.
Forrester ennustaa, että perinteisten medioiden, kuten CD:n ja DVD:n, myynti tulee laskemaan noin 30 prosentilla Euroopassa. Laskua paikkaa kuitenkin musiikin latauspalvelut, kuten Applen iTunes, joiden myynnin povataan jopa kymmenkertaistuvan noin 3,9 miljardiin euroon nykyisestä 279 miljoonasta vuoteen 2011 mennessä.
Forrester uskoo musiikin kokonaismarkkinoiden arvon jatkossa kasvan. Yhtiön tutkimusten mukaan kasvua edistävät uudet jakelukanavat, jotka nostavat vuoteen 2011 mennessä markkinoiden arvon 11 miljardiin euroon nykyisestä 9,5 miljardista.
Yksi merkittävä kasvualue on mobiililaitteille räätälöidyt musiikkipalvelut. "Digitaalinen musiikki menee parhaiten kaupaksi, kun se on valmiiksi suunniteltu päätelaitteelle sopivaan muotoon. Tästä hyvä osoitus on erityisesti matkapuhelimille suunniteltujen soittoäänien suosio", kommentoi tutkimusyhtiö Deloittea edustava teknologiakonsultantti Jolyon Barker räätälöityjen palveluiden merkitystä Reutersille.
Musiikin siirtyminen verkkokauppaan tarkoittaa samalla siirtymistä albumimyynnistä yksittäisten kappaleiden kauppaan. Brittiläinen teleoperaattori 3 ilmoitti maanantaina myyneensä keskimäärin noin 200 000 musiikkiraitaa kuussa oman mobiilipalvelunsa kautta.
Lähde:
Reuters

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.