Levy-yhtiöiden ja tilauspalveluiden epäreilu sopimuspolitiikka syyniin

Ilkka Ketola
16. tammikuuta, 2006 9:32

Yhdysvalloissa aloitettiin jonkin aikaa tutkimus siitä, onko verkkomusiikkikauppojen suosimassa kiinteässä hinnoittelussa jotain hämärää. Nyt tutkintoja johtavaa Eliot Spitzeriä on pyydetty laajentamaan tutkintoja asiassa myös siihen, miten levy-yhtiöt laskuttavat Napsterin ja Realin kaltaisia musiikintilauspalveluita.
Arstechnica kertoo, että musiikkialan sisäisten lähteiden mukaan suurten levy-yhtiöiden ja palveluntarjoajien väliset sopimukset sisältävät aina ns. suosituimmuusperiaatteen (engl. most favored nation) mukaisen sopimusteknisen merkinnän. Suosituimmuusperiaate tarkoittaa käytännössä sitä, että palvelu (kuten Napster) joutuu maksamaan kaikille levy-yhtiöille (joilla kyseinen pykälä sopimuksessa on) korotetun korvauksen, mikäli toinen levy-yhtiö onnistuu solmimaan paremman sopimuksen.

Oletetaan esimerkin vuoksi, että Internetin musiikkipalvelu N on solminut levy-yhtiön A kanssa suosituimmuusperiaatteen mukaisen sopimuksen, jossa N sitoutuu maksamaan 10 senttiä per yhden kappaleen soittokerta. Parantaakseen palveluaan N solmii sopimuksen toisen levy-yhtiön, B:n kanssa, mutta B onnistuu tinkaamaan korvaukseksi soittokertaa kohden 13 senttiä. Nyt N joutuu maksamaan myös A:lle 13 senttiä per soitettu kappale.
Suosituimmuusperiaate on melko yleinen tapa edistää kaupankäyntiä, sillä yleensä se turvaa tasapuolisen kohtelun kilpailluille markkinoille tuleville uusille osapuolille. Tarkoitus on siis edistää kilpailua ja markkinoiden toimivuutta solmimalla sopimukset ostajan eduksi. Tilanne on kuitenkin eri musiikkimarkkinoilla, joissa suuret levy-yhtiöt dominoivat musiikin tarjontaa.

Suosituimmuusperiaatteen mukaiset sopimukset saavatkin osakseen kritiikkiä tilauspalveluiden pitäjiltä. Digitaalisen median tarjoajien yhteisjärjestön Digital Media Associationin toiminnanjohtaja Jonathan Potter pitää myyjäpuolen suosituimmuussopimuksia vaikutukseltaan hintaa nostavina sekä kilpailua jarruttavina. Digital Media Associationissa ovat mukana Apple, MSM, AOL, Yahoo, Napster, MTV, MusicNet sekä RealNetworks.

Palveluiden käyttäjien näkökulmasta harmiksi voi koitua, jos musiikkipalvelut joutuvat nostamaan hintojaan kustannusten noustessa. Kiinteää kuukausimaksua vastaan musiikkia tarjoavat tilauspalvelut eivät vielä ole ennättäneet todenteolla Suomeen asti, mutta kasvattavat jatkuvasti suosiotaan esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Japanissa. Tilauspalvelujen uskotaan tulevaisuudessa saavuttavan suosiota kappale- ja levymyynnin sekä radion kustannuksella.

Lähde:
Arstechnica

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.