Samsung kilpasille iTunesin kanssa

Ilkka Ketola
30. lokakuuta, 2005 17:55

Korealainen elektroniikkajätti Samsung aikoo ryhtyä kilpasille verkkomusiikkin markkinoita hallitsevan Applen kanssa. Yhtiö on nimittäin ilmoittanut suunnitelevansa yhdessä kumppaneidensa kanssa iTunesin kaltaista musiikkipalvelua.
Applen vahvuutena on ollut käytön helppous, jonka kokonaisvaltainen MP3-soittimet ja musiikinlatauspalvelun yhdistävä palvelu on mahdollistanut. Tähän samaan tähtää myös Samsung yhtiön puheenjohtajan Choi Gee-sungin mukaan, joka nimeää tuotteiden helppokäyttöisyyden yhtiön tärkeimmäksi prioriteetiksi.
Myöhäisessä vaiheessa MP3-soitinmarkkinoille siirtynyt Samsung on tähän saakka ollut pahasti Applea jäljessä. Viime vuonna yhtiö myi Yepp-brandin alla vaivaiset 1,7 miljoonaa soitinta -- luku, johon yhtiö ei todellakaan ole tyytyväinen.
Yksi Samsungin suurimpia kompastuskiviä on ollut tarrautuminen soittimissa flash-muisteihin, joita yhtiö itse valmistaa. Applen suosituimpia soittimia ovat nimenomaan olleet kovalevylliset mallit, jotka on varustettu 5-60 gigatavun kapasiteetilla. Tosin Apple on myös osoittanut, että brandissa on voimaa, sillä sen flash-pohjainen iPod Nano on myös ollut suuri hitti.
Samsung on kuitenkin päättänyt napata itselleen osan digitaalisen musiikin markkinoista. Yhtiö ilmoitti tavoitteekseen 25-30 prosentin osuuden maailman markkinoista vuoteen 2007 mennessä. Tavoitteeseen päästäkseen yhtiö on jo jonkin aikaa sitten hypännyt mukaan HDD-kelkkaan, eli yhtiön mallistossa on mukana kovalevyllisiä MP3-soittimia.
Tärkeämpi askel tavoitteen täyttymisen kannalta tulee varmasti olemaan lupaillun iTunes-kopion menestys. On mahdollista, että Samsung lähtee rakentamaan musiikkipalvelulleen jalansijaa Kiinassa ja muualla Aasiassa, missä iTunes ei vielä vaikuta. Tätä epäilyä vahvistaa se, että puheenjohtaja Gee-sung mainitsi yhtiön tuotteiden olevan suosittuja juuri näissä maailman kolkissa, joiss Apple ei vielä vaikuta.
Toivottavasti Samsung onnistuu täyttämään lupauksensa ja rakentamaan hyvän ja mielenkiintoisen palvelun. Todellinen kilpailu ja monipuolisempi tarjonta olisi erittäin tullutta digitaalisen musiikin maailmaan, jota Apple tällä hetkellä noin 80 prosentin markkinaosuudellaan dominoi.
Lähde:
The Korea Times

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.