Ilkka Ketola
16. lokakuuta, 2005 21:01
Brittannian levyteollisuuden etujärjestö British Phonographic Industry (BPI) kritisoi musiikkia verkossa kaupittelevia Applea sekä Napsteria siitä, että yhtiöt mainostavat palveluitaan sivustoilla, jotka edistävät tai avustavat laitonta musiikinjakelua. BPI:n mielestä laillisten palveluiden mainostaminen piratismia tukevilla sivustoilla on kuin kieroutunut vitsi.
BPI:n viestintäpäällikkö Steve Redmond on huolissaan siitä, että lailliset palvelut mainostavat palveluitaan piratismia edistävillä sivustoilla. Mainostulot ovat monesti tärkein tulonlähde kyseisille sivustoille. Redmond harmittelee, että tärkeää promootiota laillisille palveluille tehneet Napster ja Applekin mainostavat kyseenalaisilla sivuilla, ja toivoo niiden ja muiden yhtiöiden lopettavan mainonnan.
BPI on aiemmin kritisoinut muitakin palveluita vastaavissa tilanteissa. Kritiikkiä ovat saaneet mm. Sky, o2, Barclays ja BT Broadband. Hiljattain esimerkiksi Sky Digitalin mainos löytyi sivustolla, josta oli ladattavissa 20 Century Fox -elokuvayhtiön leffa Transporter 2. Mediayhtiöt ovat yrittäneet saada vastaavia sivustoja suljettua oikeusteitse.
Oikeusoppineet ovat varoitelleet, että tällaisilla sivustoilla mainostavat voivat joutua oikeuden eteen. "Tekijänoikeus Internetissä on nopeaa kehittyvä lakikenttä. Jokainen tekijänoikeuksien omistaja ja niiden kanssa tekemisissä oleva yhtiö, joka mainostaa laittomia tiedostoja lataukseen tarjoavalla sivustolla, ottaa isoja laillisia riskejä ja toimii typerästi", kertoi verkkojulkaisu IT Law Todayn toimittaja Susan Singleton.
Sekä Napster että Apple olivat pettyneitä siihen, että heidän mainoksiaan oli päätynyt näille "harmaille sivustoille". Molemmilla yhtiöillä oli esittää selitys siihen, kuinka mainokset ovat voineet niille, ja kumpikin yhtiö myös lupasi ottaa kyseiset mainokset pois verkosta.
Lähde:
Guardian Unlimited