Ilkka Ketola
4. lokakuuta, 2005 6:56
Pari vuotta sitten Apple kiitteli musiikkiteollisuutta tuesta, jota teollisuus tarjosi yhtiön megasuositulle verkkomusiikkikauppa iTunesille. Nyt Apple on jälleen musiikkiteollisuuden tulituksen kohteena. Tällä kertaa kritisointivuorossa ovat artistien managerit sekä rojaltien kerääjät, joiden mielestä Applen artisteille suorittama korvaus ei ole riittävä.
Yhden kappaleen lataaminen iTunesista maksaa kuluttajalle 99 senttiä, ja tästä summasta noin 5,94 senttiä eli 6 prosenttia kilahtaa artistien kirstuun. Perinteisten single-levyjen kohdalla sama prosenttiluku on noin kaksi kertaa suurempi.
"Myyntihinnat ja rojaltit ovat vähitellen ajautuneet tilaan, jossa artistin pitää myydä yli 1,5 miljoonaa yksikköä ennen kuin hän pääsee voitolle, kun ensin poismaksettavana on levytyskulut ja kiertotuet", tilannetta selkeyttää Jazz Summers, musiikkimanagereiden kattojärjestö MMF:n puheenjohtaja.
Myös kirjoittajien rojalteja halutaan hilata ylöspäin. Rojaltien keruuta masinoivat etujärjestöt MCPS sekä PRS haluavat nostaa kirjoittajien rojaltit nykyisestä 8,5 prosentista 12 prosenttiin. Tosin järjestöt ovat ilmoittaneet tyytyvänsä alennettuun 8 prosentin hyvitykseen uusien jakelumedioiden kohdalla seuraavan kahden vuoden ajan.
Hiljattain mm. Robbie Williamsia edustavan managerointiyhtiö ie:musicin perustajajäsen Tim Clark napisi Applelle siitä, että yhtiön artisteille suorittama korvaus on liian pieni. Mutta menikö valitukset oikeaan osoitteeseen? iTunes, Napster ja muut vastaavat musiikkikaupat ovat vain jälleenmyyntikanavia, kun taas artistien saamat korvaukset määräytyvät levy-yhtiöiden ja artistien välisissä sopimuksissa.
Summers tuntuu ymmärtävän tämän pointin, ja sanookin laillisten verkkomusiikkikauppojen "yllättäneen levyteollisuuden housut kintuissa". Levyteollisuuden edustajat hyväksyivät Applen tiukkaehtoisen sopimuksen, sillä laittomien vertaisverkkojen pelko oli tuolloin jo niin suuri yhtiöiden keskuudessa.
Nyt levy-yhtiöt kokevat tulevansa hyväksikäytetyksi ja vaativat muutoksia iTunesin hinnoittelukäytäntöön. Esimerkiksi viime kuussa Warner Musicin toimitusjohtaja Edgar Bronfman ehdotti mallia, jossa uudet hittibiisit hinnoiteltaisiin vanhoja raitoja kalliimmiksi.
Apple-pomo Steve Jobsin pelkona on, että hinnoittelun muuttaminen ja etenkin hintojen nostaminen ajaisi laillisen verkkomusiikin kuluttajat jälleen lataamaan musiikkia vertaisverkoista. Jobsin pelko on varmasti aiheellinen, sillä verkkomusiikin ostoon liittyy kuluttajan näkökulmasta vielä monia epävarmuustekijöitä.
Monimutkaiset DRM-järjestelmät, tietoturvakysymykset ja yleensäkin asioiminen verkossa on vielä uutta ja outoa monille. Jos tähän vielä lisätään päälle epävarmuus hinnoista tai liian kovilta tuntuvat hinnat, voidaan helposti säikäyttää innokkaatkin ostajat takaisin markettien CD-hyllyille.
Moniportainen hinnoittelu tulee varmasti toteutumaan jossain vaiheessa, mutta toivottavasti ei kuitenkaan vielä aivan lähitulevaisuudessa -- tämä olisi tuskin kenenkään etu.
Lähde:
The Register