HS ja Ilta-Sanomat verkkomusiikkibisnekseen

Petteri Pyyny
15. syyskuuta, 2005 19:15

Sanoma Osakeyhtiö avasi tänään verkkomusiikkipalvelun kahden omistamansa lehtibrändin alla -- nyt sekä Ilta-Sanomilta että Helsingin Sanomilta löytyy oma verkkomusiikkikauppansa. Palveluiden tekniikan takaa löytyy ruotsalainen yritys, InProdicion.
Verkkokaupat noudattelevat tuttua Microsoftin WMA-formaattiin pohjautuvaa kaavaa, eli käytännössä kaikki kappaleet ovat suojattuja DRM-tekniikalla ja vaativat toisto varten Windows Media Playerin. Tämän lisäksi kappaleiden toisto muissa kuin WMA:ta tukevissa kannettavissa laitteissa (eli esim. iPodissa) on mahdotonta.
Kappaleet maksavat pääsääntöisesti 99 senttiä kappaleelta ja kokonaiset albumit pikaisen selailun perusteella 9,90 euroa. Ostetut kappaleet voidaan maksaa joko verkkopankkitunnuksilla tai Suomessa myönnetyllä luottokortilla. Yksittäisten kappaleiden osto onnistuu myös tekstiviestin avulla.
Hieman erikoinen sivujuonne verkkokaupasta löytyy, sillä myynnissä on ainakin hakulomakkeen perusteella myös MP3-muodossa olevaa musiikkia, mutta missään käyttöohjeissa (ainakaan IS:n palvelussa) ei kerrottu onko kyseessä jotenkin oudosti DRM-pakattu MP3-muoto vai täysin rajoituksista vapaa MP3-formaatti. Joka tapauksessa näitä, muussakin kuin WMA-muodossa olevia kappaleita, ei montaa palvelusta äkkiseltään löytynyt, ainakaan suosituimmilta artisteilta.
Lisää aiheesta:
Ilta-Sanomien musiikkikauppa
Musiikkilataamo (HS)

Lue myös nämä
Tägit
Helsingin Sanomat Sanoma Ilta-Sanomat
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.