iPodit vyöryvät autoihin

Ilkka Ketola
9. syyskuuta, 2005 18:37

Applen huippusuosittu iPod-soitin on saanut jälleen lisää jalansijaa automarkkinoilla. Digitaalinen musiikkisoitin, joka oli jo valmiiksi useiden autovalmistajien varustelistoilla, tulee ensi vuonna neljään uuteen merkkiin.
Applen keskiviikkoisessa lehdistötilaisuudessa Audi, Volkswagen, Honda sekä Hondan luksusmerkki Acura esittelivät iPod Nano -uutuussoittimella varusteltuja ensi vuoden automallejaan. Autoissa on plugi, johon soittimen saa kytkettyä, ja sen toiminnallisuus on integroitu osaksi auton stereoja ja mm. ratista löytyviä ohjauspainikkeita.
Applen iPodin saa tällä hetkellä integroitua jo viidentoista eri valmistajan joihinkin automalleihin. Mm. BMW, Mercedes-Benz (USA:ssa), Volvo sekä Ferrari ovat varustelleet autojaan omppufirman soittimilla.
Apple uskoo, että ensi vuonna Jenkkimarkkinoille vyöryy yli viisi miljoonaa iPodein varustettua autoa. Apple-pomo Steve Jobs uskoo, että vuonna 2006 jo 30% kaikista valmistetuista autoista on varustettu valmiudella kytkeä iPod.
Soitin liitetään autoihin aina hieman erillain merkistä riippuen. Joissakin tapauksissa soitin kytketään keskikonsoliin, joissakin hansikaslokeroon. Honda ilmoittaa tarjoavansa ominaisuuden, jolla teksti muutetaan puheeksi -- tätä kautta voidaan esim. selata soittolistoja ja muuta kappalekohtaista tietoa.
Autovalmistajien paketit poikkeavat myös radiovalmistajien pakettiratkaisuista. IPod-valmiuksia omaavia radioita valmistavat mm. Alpine, Clarion, Pioneer ja Kenwood, joilta löytyy taas monentyyppisiä ja -tasoisia ratkaisuja.
Ei voi kuin todeta, että Applella on asiat hyvin. Juuri tämänkaltaiset lisäominaisuudet kuten helppo ja saumaton integraatio autoon ovat sitä, mitä digitaalista musiikkia ja soittimia harrastavat haluavatkin.
Musiikin helppo siirreltävyys ja kuuntelu tuovat juuri sellaista lisäarvoa, mitä digitaalisuudella haetaankin. Apple on tällä hetkellä ainoa, joka kykenee näinkin laajaa palvelua ja toimivuutta tarjoamaan -- joskin enimmäkseen vasta Yhdysvaltojen markkinoilla ja tietyin rajoituksin muihin, vapaampiin soittimiin verrattuna.
Toivottavasti markkinat kehittyvät siten, että autoissa (ja muuallakin) pian nähdään muitakin logoja kuin puraistuja omppuja. Tämä taas vaatii standardisoituja rajapintoja, jotka kaikki valmistajat voivat ottaa käyttöön.
Lähde:
News.com

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.