Mobiili-TV kiinnostaa käyttäjiä

Ilkka Ketola
30. elokuuta, 2005 14:20

Mobiili-TV herättää kiinnostusta ja käyttäjät ovat myös valmiita maksamaan siihen liittyvistä palveluista, selviää tänään julkistetuista mobiilitelevision pilottihankkeen tuloksista. Helsingissä maalis-kesäkuussa järjestetty kokeilu oli yksi maailman ensimmäisistä kaupallisen mobiili-TV:n pilottihankkeista.
Pilottihankkeen järjestivät yhteistyössä Digita, Elisa, MTV, Nelonen, Nokia, TeliaSonera Finland sekä YLE. Kokeiluun osallistuneilla oli käytössään Nokia 7710 -älypuhelimet, jotka osasivat lisäpalikan avulla ottaa vastaan DVB-H-lähetyksiä.
Kokeilussa oli mukana 500 käyttäjää, joista 41 prosenttia ilmoitti olevansa kiinnostunut ostamaan mobiilitelevisioon liittyviä palveluja jatkossakin. Yli puolet käyttäjistä (58%) uskoi, että mobiilitelevisiolähetyksistä tulee suosittu palvelu.
Käyttäjiltä perittiin 4,90 euron kuukausimaksu, mutta puolet osallistujista piti kymmenenkin euron kuukausihintaa kohtuullisena. Suurin osa käyttäjistä piti kiinteää kuukausimaksua parhaimpana vaihtoehtona, mutta monet olivat kiinnostuneita myös pay per view -hinnoittelusta eli katseluoikeuden ostamisesta tiettyihin ohjelmiin, kuten jalkapallo-otteluihin tai formulalähetyksiin.
Pilottihankkeen tuloksista käy myös ilmi, että käyttäjät kaipaavat lyhytaikaiseen ja ajoittaiseen katseluun sopivaa sisältöä nykyisen, jo tutuksi tulleen ohjelmiston lisäksi. Kokeilussa suosituimpia ohjelmia olivat valtakunnallisten tuttujen kanavien lähetykset ja niiden jälkeen urheilu- ja uutiskanavat (CNN, BBC World, Euronews). Jääkiekon maailmanmestaruusottelut, San Marinon ja Monacon F1-osakilpailut sekä Liverpoolin ja AC Milanin välinen ottelu UEFA:n Mestareiden liigassa ylsivät kymmenen katsotuimman ohjelman joukkoon.
Mobiilitelevisiota katseltiin keskimäärin 20 minuuttia päivässä, tosin aktiivisimmat käyttäjät seurasivat lähetystä jopa 30-40 minuuttia kerrallaan. Lähetyksiä seurattiin myös päivisin, mikä poikkeaa perinteisen television suosituimmista katseluajoista. Tämä selittynee sillä, että mobiili-TV.tä voi katsoa myös työtauolla tai välitunneilla perinteisestä TV:stä poiketen.
Mobiilitelevisiota katsottiin eniten joukkoliikennevälineissä matkustettaessa, jolloin tarkoituksena oli joko rentoutuminen tai tuoreimpien uutisten seuraaminen. Mobiilitelevisiota katsottiin kuitenkin paljon myös kotona, jolloin tarjonnasta haettiin viihdettä tai täydennystä perinteiselle televisiolle.
Pilottihankkeen tulokset kertovat myös, että käyttäjät toivovat mobiili-TV:ltä vaivattomuutta ja helppokäyttöisyyttä, teknistä toimivuutta sekä luotettavuutta sekä lyhytaikaiseen katseluun räätälöityä sisältöä. Lisäksi käyttäjät vaativat, ettei mobiilitelevisiosovellus heikennä puhelimen toimivuutta
"Helsingin pilottihanke vahvistaa uskoamme mobiilitelevision mahdollisuuksiin", sanoo johtaja Richard Sharp, Nokian Rich Media -ryhmästä. "Viesti teollisuudelle on selvä: mobiilitelevisiopalveluiden menestyminen edellyttää mielekästä ja kiinnostavaa sisältöä, helppokäyttöistä teknologiaa, kohtuullista hintatasoa ja yksinkertaista hinnoittelujärjestelmää. Mobiilitelevisiolle on kysyntää, kun nämä asiat ovat kohdallaan."
Lähde:
Digita (lehdistötiedote)

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.