Sonylta työkalupakki PS3:n pelintekijöille

Ilkka Ketola
22. heinäkuuta, 2005 12:09

Japanilainen viihdejätti Sony ilmoitti torstaina lähentyvänsä yhtiön tulevan PlayStation 3 -konsolin pelinkehittäjiä julkaisemalla heidän käyttöönsä valikoiman erilaisia kehitystyökaluja. Samalla yhtiö ilmoitti ostavansa brittiläisen middlewarea valmistavan SN Systemsin sekä aloittavansa yhteistyön kolmen yhdysvaltalaisen pelitalon kanssa.
Sony tuo työkalupaketin markkinoille siksi, että PS3:n tarjoamat mahdollisuudet ovat pelottaneet pelinkehittäjiä. Pelintekijöitä huolettaa kustannusten nousu, kun Sonyn uudella konsolilla on mahdollista luoda peleihin elokuvatason grafiikkaa ja efektejä. Alan asiantuntijoiden arvioiden mukaan PS3:n pelinvalmistuskustannukset voivat kivuta jopa 12,3-16,5 miljoonaan euroon nykyisestä reilusta 8 miljoonasta eurosta.
Kehityspakettiin kuuluu ainakin graafinen käyttöliittymä fysiikan mallinnukseen, maiseman, elokuvakohtausten ja animaation suunnittelutyökaluja sekä Epic Gamesin kehittämä Unreal 3 -pelimoottori, joka tulee toimimaan myös PS3:n Unreal Tournament 2007 -pelin alustana. Myös toiset Sonyn uudet yhteistyökumppanit, Havok ja Ageia Technologies, ovat fysiikan mallintamiseen erikoistuneita pelitaloja.
"Asiat, joiden luulimme olevan mahdollisia vain elokuvissa, ovat nyt mahdollisia myös peleissä", totesi Sonyn peliosaston johtaja Ken Kutaragi. Kutaragin mukaan yhtiö sai päivittäin puheluita, joissa kyseltiin miten PS3:lle tulisi kehittää sekä sitä, aikooko Sony tukea kehittäjiä jollain lailla.
Samalla Sony ilmoitti tuovansa Japanin markkinoille syyskuun puolessa välissä valkoisen version sen PlayStation Portable eli PSP-käsikonsolista. Valkoisessa PSP:ssä tulee olemaan päivitetty käyttöjärjestelmä, jolla pääsee surffaamaan Internetissä ja lataamaan TV-ohjelmia Sonyn palvelimelta. Laitteen hinta tulee olemaan noin 185 euroa.
Lähteet:
Reuters
Gamespot

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.