Ilkka Ketola
8. kesäkuuta, 2005 21:03
Forbesin uutisten mukaan vertaisverkoissa liikkuvien tiedostojen keskimääräinen koko on reilusti kaksinkertaistunut vuoden 2002 jälkeen. Kehityssuunta kertoo jotain myös siitä, millaista materiaalia verkoissa nykyään liikkuu.
Forbesin jutun mukaan toukokuussa 2002 P2P-verkoissa liikkuvien tiedostojen keskimääräinen koko oli 3,22 megatavua, eli siis karkeasti yhden MP3-muotoisen kappaleen kokoluokkaa. Nyt keskimääräinen tiedosto on kooltaan noin 8,92 megatavua.
Forbesin uutinen perustuu tutkimusyhtiö Big Champagnen antamiin lukuihin. Luvut ovat huomattavasti maltillisempia kuin esimerkiksi CacheLogicin huhtikuiset arviot, joiden mukaan keskimääräinen tiedostokoko olisi jopa 100 megan luokkaa.
Joka tapauksessa tulos ei ole kovinkaan yllättävä, sillä yhteyksien nopeutuminen laajakaistan myötä sekä kovalevytilan halpenemisen ovat johtaneet siihen, että on mahdollista jakaa ja säilyttää suuriakin tiedostoja. Kasvaneet tiedostokoot selittyvät myös sillä, että nykyään verkossa jaetaan paljon muutakin kuin musiikkia.
Vertaisverkoissa siirretään nyt paljon pelejä, ohjelmistoja, tv-ohjelmia ja elokuvia. Elokuvien ja TV:n katselun yleinen digitalisoituminen, eli siirtyminen DVD:n ja digi-TV:n käyttöön, ovat osaltaan nopeuttaneet niiden leviämistä vertaisverkkoihin, vaikka suurin syy lienee kuitenkin nopeutuneet yhteydet.
Vertaisverkot ovat edelleen myös erittäin suosittuja. Esimerkiksi Yhdysvalloissa on keskimäärin 8,6 miljoonaa P2P-käyttäjää yhtäaikaa verkossa, kun sama luku oli vuosi sitten miljoonalla pienempi. Big Champagnen mukaan vaihdetuimpia TV-ohjelmia ovat Simpsonit, American Idols, Family Guy, Desperate Housewives ja O.C.. Listalta löytyy siis samat ohjelmat kuin helmikuisessa Envisionalintutkimuksessa.
Aivan kuten Envisional, myös Forbes ennakoi TV-yhtiöiden joutuvan reagoimaan tavalla tai toisella P2P-piratismiin, joka vaarantaa niiden mainos- ja DVD-myyntitulot. Tällä hetkellä televisiosarjat on vahviten kasvussa oleva osa-alue DVD-myynneistä, ja sen voittomarginaalitkin pyörivät muhkeasti 50 prosentissa.
Jutussa heitään kuitenkin ilmaan mielenkiintoinen fakta: vaikka Family Guy oli yksi huhtikuussa yksi ladatuimmista sarjoista vertaistverkoissa (204 000 "P2P-katsojaa"), ei tämä tuntunut haittaavan sarjan DVD-myyntiä. Sarjan DVD-boksia on myyty jo 3 miljoonaa kappaletta 50 dollarin (n. 41 euron) kappalehintaan.
Lähde:
Forbes