NetAnttilan musiikkikauppa virallisesti avattu

Ilkka Ketola
31. toukokuuta, 2005 22:55

Tämän vuoden tammikuussa piloitoinut download.NetAnttila.com avasi virallisesti ovensa tiistaina. Anttilan verkkomusiikkikauppa pyrkii erottumaan kilpailijoistaan panostamalla vahvasti kotimaiseen musiikkiin, uutisoi Tietokone.
Pilottikokeilun aikana sivustolla on vieraillut noin 20 000 eri kävijää kuukausittain. Myynti on ollut olemattomasta markkinoinnista huolimatta kohtalaista, noin 3000-5000 kappaletta kuukaudessa, kertoo Anttilan etäkaupan johtaja Mika Leiponen Tietokoneelle.
Anttila mainostaa NetAnttilan musiikkikaupan olevan Suomen laajin valikoimaltaan. Valikoimasta luvataan löytyvän noin 400 000 kappaletta. Valikoimasa on sekä uutuuksia että ikivihreitä biisejä. Suomalaisartistien osuus kipuaa noin 20 000 kappaleeseen. Kaupan kolmen artistin kärki on tällä hetkellä Teräsbetoni, K.Maro ja Antti Tuisku.
Yhden kappaleen lataaminen maksaa 1,19 euroa, ja albumista saa maksaa 12,95 euroa. Kappaleista voi kuunnella näytepätkiä ennen ostoa. Kappaleiden osto vaatii erillisen soittimen asentamista koneeseen, mikä voi jarruttaa joidenkin kokeiluhaluja -- siitä huolimatta, että soitin on ilmainen.
Anttilalla on esittää perusteet siihen, miksi päädyttiin oman soittimen käyttöön. Yksi syy on, että he halusivat käyttöönsä suomenkielisen järjestelmän. Samoin vapaus sijoittaa osto- ja CD:n polttotoiminnot Anttilan haluamalla tavalla edisti omaan soitinratkaisuun päätymistä. Yksi tärkeimpiä syitä lienee kuitenkin levy-yhtiöiden vaatimukset DRM- ja tietoturvaominaisuuksista.
Kuten verkkomusiikkikaupoissa on tapana, on ostetuiden kappaleiden käyttömahdollisuuksia rajoitettu myös Anttilan myymälässä. Ostamansa biisit voi polttaa kolmelle CD-levylle, siirtää kolmelle ulkoiselle soittimelle tai kiintolevylle ja kuunnella rajatta kolmella eri tietokoneella.
Anttilassa ollaan havahduttu siihen, että musiikin verkkokaupan saralla Suomi tulee jälkijunassa Manner-Eurooppaan nähden. Leiponen uskoo, että Anttilan ratkaisun laaja valikoima ja hyvä käytettävyys potkaisee Suomenkin markkinat liikkeelle.
Leiponen myös väläyttelee mielenkiintoisia lukuja Tietokoneen haastattelussa. Hänen mukaansa 25 prosenttia musiikista myydään digitaalisena (verkossa) vuonna 2007. Yleisemmät veikkailut saman 25 prosentin tavoitteen täyttymisestä sijoittuvat hieman kauemmas, noin viiden vuoden päähän. Tosin luvut vaihtelevat suuresti.
Anttilan oma tavoite on sekin kunnianhimoinen Leiponen nimeää Anttilan tavoitteeksi sen, että digitaalinen musiikin myynti verkkokaupassa ylittää perinteisen musiikin myynnin vuoden kuluessa.
Lähde:
Tietokone

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.