Pepsi avasi verkkomusiikkikaupan Suomessa

Ilkka Ketola
29. maaliskuuta, 2005 10:48

Suomen verkkomusiikkikauppiaiden määrä kasvaa tänään yhdellä, kun Pepsi Max avaa Suomessa oman palvelunsa. Pepsin Pepsi Max Music -musiikkikaupasta löytyy alkuvaiheessa lähes 400 000 kappaletta, ja kevään aikana valikoima kasvaa noin 700 000 kappaleeseen, kertoo ITviikko.
Yksittäisen kappaleen voi imuroida 1,19 euron hintaan. Palvelusta on myös mahdollista ostaa laajempia, äänilevyn mittaisia kokonaisuuksia, joiden hinnat jäävät Pepsin mukaan selvästi perinteisiä CD-levyjä edullisemmiksi.
Palvelu löytyy osoitteesta www.maxmusic.fi.
Pepsin mukaan uutta palvelussa on se, että mukana on ensimmäisenä maailmassa mahdollisuus ladata kännykkään aidot True Tone -soittoäänet lähes kaikista kappaleista. Muissa nettikaupoissa aitojen soittoäänien valikoima on ollut rajallinen.
True Tone -soittoäänen hinta on kolme euroa. Soittoäänipalvelu toimii TeliaSoneran, Elisan, DNA:n ja Saunalahden liittymissä, joissa on wap/gprs-yhteys, ja puhelin ylipäätänsä mahdollistaa aitojen soittoäänten käytön.
Pepsi Co Nordic Finlandin markkinointipäällikkö Kati Niemelän mukaan nettimusiikkauppa sopii hyvin yhtiön brändiin. "Musiikki on vahvasti mukana Pepsin brändissä, joten musiikkauppa on luonnollinen lisä palveluvalikoimaamme", Niemelä toteaa.
Palvelusta löytyy Universal Music Groupia lukuunottamatta kaikkien suurten levy-yhtiöiden tuotantoa. Lisäksi mukana on pienempienkin yhtiöiden tuotantoa, esimerkiksi hip hopiin keskittyvä Rähinä Records on vahvasti esillä.
Palvelun luvataan tuovan faneille myös lisäarvoa laajentuneiden palveluiden ja uuden materiaalin muodossa. Esimerkiksi Rähinä Records lupailee, että palvelun kautta tullaan tarjoamaan kappaleita, joka ei koskaan päädy kauppojen hyllyille. Lisäksi jatkossa voidaan nähdä videoklippeinä ainutlaatuista materiaalia esimerkiksi keikoilta ja äänitysstudiosta.
Palvelu mahdollistaa kappaleiden maksuttoman esikuuntelun. Maksamiseen tarjotaan neljää eri tapaa: valittavana on verkkopankki, luottokortti, pin-koodi ja maksullinen tekstiviesti.
Palvelun DRM-rajoitukset ovat tiukat. Ostettuja kappaleita voi kuunnella rajattomasti kolmella eri koneella, polttaa kolmelle eri CD:lle ja siirtää kolmesti ulkoiselle soittimelle tai kovalevylle. Lisäksi kappaleiden kuuntelemista varten pitää ladata ilmainen Max Music -soitin. Soittimen avulla on mahdollista myös polttaa ostamansa musiikki tyhjälle cd-levylle.
Toimiakseen Pepsi Max Music vaatii Windows 2000 - tai Windows XP -ympäristön. Ensi kesään mennessä on tulossa mahdollisuus ostosten tekoon myös Macintosh-ympäristön kautta.
Pepsi Max Music toimii, mielenkiintoista kyllä, toistaiseksi ainoastaan Suomessa. Palvelun on täysin suomalaisten tekijöiden toteuttama. Kauppapaikan teknisen ympäristön on suunnitellut ja rakentanut SecuryCast. True Tone -soittoäänistä puolestaan vastaa Dialtone. Visuaalisen ilmeen on suunnitellut uusmedia- ja mainostoimisto Activeark.
Lähde:
ITviikko

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.