Microsoft siirtää tuoteaktivoinnin puhelinlangoille

Ilkka Ketola
27. helmikuuta, 2005 20:37

Microsoftin Windows XP-käyttöjärjestelmän uudelleenasentaminen tulee tästä lähtien aiheuttamaan entistä enemmän vaivaa. Uudelleenasennuksen aktivointi onnistuu vastedes ainoastaan ottamalla yhteyttä Microsoftin asiakaspalvelu- ja tukipuhelimeen.
Aluksi puhelinaktivoinnin tarve rajoittuu vain 20 suurimman PC-valmistajan (ns. OEM:t) esiasennettuihin käyttöjärjestelmiin. Käyttäjän asentaessa uudelleen käyttöjärjestelmää joutuu hän soittamaan asiakaspalveluun. Hänelle esitetään käyttöjärjestelmän hankintaan liittyviä kysymyksiä, joilla pyritään selvittämään onko käyttäjä hankkinut tuotteen laillisin keinoin. Oikeilla vastauksilla saa aktivointikoodin.
Uusilla toimilla ohjelmistojätti pyrkii kitkemään pois väärinkäytöt, joissa koneisiin liimattuja, konekohtaisia aktivointikoodeja on kaupattu tai kopioitu eteenpäin. Yhtiön suunnitelmissa on myös tarkistaa ohjelmistopäivitysten lataamisen yhteydessä, onko lisenssit kunnossa. Tämä Windows Genuine Advantage -nimellä tunnetteva suunnitelma esiteltiin tammikuussa.
Lähde:
Zdent News

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.