TV-ohjelmien laiton nettilevitys kasvussa - suurin osa lataajista brittejä

Ilkka Ketola
20. helmikuuta, 2005 12:59

Viime aikoina otsikoissa on ollut paljon musiikki- ja elokuvateollisuuden taisteluista P2P-piratismia vastaan. Nyt TV-yhtiöt ovat saaneet huomata, että myös heidän ohjelmansa leviävät nopeaa vauhtia vertaisverkoissa.
Yahoo! Newsin mukaan oli vain ajan kysymys, milloin televisio-ohjelmat "napsteroidaan". Brittiläisen teknologiayrityksen Envisionalin julkaiseman raportin perusteella Yahoo! toteaa, että tämä on nyt tapahtunut.
Envisionalin tutkimuksen mukaan hittiohjelmien P2P-jakelu on noussut 150 prosentilla viime vuonna. Esimerkkinä näistä sarjoista yhtiö mainitsee tuttuja nimiä, kuten 24, Six Feet Under (Mullan alla) ja Simpsonit. Suurin osa jakamisesta, n. 70%, tapahtuu BitTorrentin avulla.
Lataajien enemmistö ei kuitenkaan ole jenkkejä, vaan brittejä, joita lataajista on 18 prosenttia. Austraalialaiset ovat toisiksi ahkerampia lataajia. Yhteensä käyttäjiä on Briteissä arviolta 80 000-100 000, joista osa on satunnaisia käyttäjiä.
Tutkija David Price ei ole yllättynyt luvuista. Hän toteaa, että ohjelmia netistä imuttavat haluavat nähdä ne heti. Koska ohjelmat näytetään USA:n televisiossa ainakin muutamaa kuukautta aiemmin kuin vanhalla mantereella, on verkosta lataaminen nopein tapa päästä nauttimaan suosikkisarjastaan.
Envisionalin edustaja Ben Coppin sanoo, että ohjelmien lataaminen verkosta on yhtä helppoa kuin videoiden käyttö. Kahdella klikkauksella saa suosikkiohjelmansa siirtymään kotikoneelleen, ja interetistä onkin tullut globaali videotallennin.
Myös PVR-laitteet, ohjelmia automaattisesti tallentavat digitaaliset videotallentimet, kuten TiVo-laatikot vauhdittavat tv-yhtiöille ongelmallista kehitystä.
Kehityssuunta on sekä haaste että ongelma televisioyhtiöille. Internet muuttaa tapaa, jolla ihmiset hankkivat mediasisältönsä. Ajansiirtomahdollisuus, eli mahdollisuus katsoa ohjelmia milloin haluaa ja missä haluaa on tv-yhtiöille erityinen ongelma. Tämän seurauksena TV-kanavien ohjelmatarjonnan ja lähetysaikojen merkitys vähänee. Lisäksi netissä leviävistä ohjelmista on yleensä poistettu mainokset, mikä voi karkoittaa sponsorit.
TV-mainonnan suurin kohderyhmä on kokeilunhaluiset ja kyvykkäät nuoret, eli juuri samat ihmiset, jotka lataavat ohjelmia verkosta. Kun mainostajat havaitsevat, etteivät he enää tavoitakaan haluaamansa yleisöä kalliilla mainospätkillään, suuntavat he rahansa muihin medioihin.
Envisionalin raportin mukaan TV-yhtiöiden tulisikin kehitellä myös verkkopohjaisia levitysmetodeja vastatakseen yleisön kysyntään. Näitä on tosin jo kokeiltukin, mm. YLEn uutiset on saatavilla netistä, samoin BBC testasi vuonna 2004 omaa P2P-jakeluaan nimellä iMP (Interactive Media Player). BBC:n palvelu mahdollisti ohjelmien latauksen netistä kahdeksan päivän kuluttua lähetyksestä. Yhtiö suunnittelee laajempaa kokeilua tälle vuodelle.
Lähteet:
BBC News
Yahoo! News

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.