Ilkka Ketola
8. helmikuuta, 2005 20:06
Napster saavutti hyvin kyseenalaista kunniaa mainoksellaan amerikkalaisen jalkapallon Super Bowl-finaalissa. Katsojien rankkauksen mukaan Napsterin mainos oli surkein, ja siitä hyvästä yhtiölle myönnettiin Super Bore -titteli.
Napsterin mainos hyökkää sen kilpailijaa, Applen iTunesia vastaan. Mainoksen mukaan iPod-soittimen täyttäminen musiikilla maksaa 10000 dollaria, kun Napsterin käyttäjät saavat 14,95 dollarin kuukausimaksulla kuultavakseen rajattomasti sulosäveliä. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksioikoinen. Mainostettu Napster-To-Go-palvelu ei ole niin rajoittamaton kuin mitä Napster haluaa antaa ymmärtää - kappaleet ovat kuunneltavissa vain niin kauan kuin käyttäjä jatkaa kuukausimaksun maksamista. Kun kuluttaja lopettaa maksujen maksamisen, myös kappaleet häviävät soittimesta.
Lisäksi Napsterin väite, että iPodin täyttäminen musiikilla maksaisi kymppitonnin, on totta tuskin yhdenkään käyttäjän kohdalla. Enemmistöltä ihmisistä löytynee hyllyistä - tai ainakin kavereilta - metritolkulla CD-materiaalia sekä valmiita mp3-muotoisia kappaleita koneella, jotka odottavat siirtoa iPodiin.
Super Bowlin aikana näytetty 30 sekunnin mittainen mainospätkä kevensi mainostajan kukkaroa noin 2,4 miljoonalla dollarilla. Mainoksia näytettiin yhteensä 55 kappaletta, ja Napsterin mainos oli vähiten pidetty. Ilmeisesti kuluttajia ei houkuta ajatus tulevaisuudesta, jossa rojalteja kilahtaa levy-yhtiöiden kassaan aina, kun polttaa musiikkia. Toivotaan kuitenkin, ettei DRM yhdistettynä levy-yhtiöiden ahneuteen koskaan johda tällaisen skenaarion toteutumiseen.
Lähteet:
The Register
USA Today - Mainosten ranking-lista kokonaisuudessaan.