Petteri Pyyny
24. marraskuuta, 2004 22:47
Jälleen uusi yrittäjä on ilmaantunut markkinoille, kehuen omaa palveluaan "lailliseksi P2P-verkoksi". Verkko nimeltä Peer Impact ja sen taustalla toimiva Wurld Media ilmoittivat tänään solmineensa lisenssit kolmen suuren levy-yhtiön kanssa. Sopimukset Sony BMG:n, Universalin sekä Warnerin kanssa takaavat noin miljoonan kappaleen valikoiman ja yhtiö ilmoitti samana hengenvetoon olevansa neuvotteluissa ainoan jäljelläolevan suuren levy-yhtiön, EMIn kanssa materiaalin lisensoinnista.
Käytännössä palvelu on siis aivan tuikitavallinen iTunesin kilpailija, kappaleiden hinnaksi luvataan Yhdysvalloissa tuttu $0.99 hinta ja tarjolla oleva valikoimakin vaikuttaa hyvin samansuuntaiselta kuin muiden kilpailijoiden tarjonta. Väite "laillisesta P2P-verkosta" on se koukku, jolla palvelu näyttää nousseen hetkeksi parrasvaloihin. Mutta lähempi tarkastelu osoittaa, että palvelu matkii vain suomalaisen biisi.fi-palvelun ideaa kustannusten leikkauksien suhteen -- sen sijaan, että ostetut kappaleet jaeltaisiin aina keskitetyltä palvelimelta, uudet asiakkaat lataavatkin ostamansa kappaleet aiemmilta asiakkailta. Kappaleet ovat luonnollisesti DRM-suojattuja, joten käyttäjän ainoa "etu" normaaliin iTunesin ja Napsterin tyyliseen verkkoon on siinä, että hän pääsee lahjoittamaan omaa verkkokapasiteettiaan säästäen palvelun omien palvelinten kapasiteettia -- tästä luonnollisesti mitenkään hyötymättä rahallisesti.
Lähde: Newsfactor