Levy-yhtiöille lähes kaksi kolmannesta verkkomusiikin tuotosta

Petteri Pyyny
26. syyskuuta, 2004 20:32

Uusimman selvityksen mukaan levy-yhtiöiden kuristusote laillisten verkkomusiikkipalveluiden rahahanoista on huomattavasti tiukempi kuin esim. CD-levyjen suhteen. Brittiläisen The Independent-sanomalehden mukaan levy-yhtiöiden kassaan kilahtaa jokaisesta 99 Yhdysvaltain sentin hintaisesta verkosta ostetusta kappaleesta aina vähintään 62 Yhdysvaltain senttiä, monessa tapauksessa enemmänkin.
Esim. Apple saa kustakin myymästään kappaleesta ainoastaan 4 senttiä, maksaen kuitenkin itse järjestelmänsä ylläpidon, verkkokustannukset, jne. Eli verkkomusiikin laskiessa tuotantokustannukset levy-yhtiöiden osalta lähelle nollaa kappaletta kohti, ovat ne samalla tuplanneet itselleen ottamansa osan levyjen myyntituotosta (levy-yhtiöiden osuus CD-levyjen hinnan osuudesta on hieman yli 30 prosenttia Yhdysvalloissa, lopun mennessä jälleenmyynnin ja muun logistiikkaketjun eri osille).
Tuottojen jako selittää myös hyvin sen, miksi Apple on varsin haluton lisäämään iTunesiin tukea muille kuin omalle iPod-soittimelleen, sillä yhtiö tienaa käytänössä iPodien myynnistä musiikkibisneksen tuottonsa ja iTunes on vain tapa tehostaa iPodien myyntiä.
Lähde: Independent

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.