Brittiläiset musiikkipomot vastustavat "ilmais-CD:tä"

Petteri Pyyny
17. elokuuta, 2004 21:11

Music Managers Forum -järjestö, joka edustaa yli kuuttasataa brittiläistä musiikkiteollisuuden johtajaa, on ilmoittanut julkisesti vastustavansa Iso-Britanniassa viime vuosina räjähdysmäisesti kasvanutta trendiä, jossa sanomalehdet kilpailevat irtonumeroiden ostajista tarjoamalla lehden mukana ilmaisia musiikki-CD:tä.
Britanniassa sanomalehtien taistelu levikistä on lähestulkoon veristä, sillä maassa ei tunneta juuri käsitettä sanomalehden kotiintilauksesta, vaan käytännössä kaikki myynti tapahtuu irtonumeromyyntinä. Nyt MMF haluaa levy-yhtiöitä lopettamaan osallistumisensa lehtien levikkitaisteluun, sillä MMF:n mukaan "ilmaisen" CD:n (vaikkakin toki yleensä muutaman kappaleen kokoelmalevyn) saaminen lähestulkoon jokaikinen päivä alle euron maksavan sanomalehden mukana luo kuluttajille tunteen siitä, että musiikki on itsessään ilmaista tai äärimmäisen halpaa, luoden räikeän kontrastin sille kuvalle, jota levyteollisuus on yrittänyt luoda musiikin ympärille (eli käytännössä siis "musiikki on arvokasta ja siitä täytyy maksaa" -mantra). Lisäksi MMF pelkää, että kun kuluttajat saavat artistien suosituimmat kappaleet "ilmaiseksi" päivän sanomalehden mukana CD:llä, jättävät he kyseisen artistin albumin ostamatta.
Osa brittiläisistä levy-yhtiöistä onkin jo lopettanut artistiensa materiaalin myynnin sanomalehtien käyttöön, mutta osalle levy-yhtiöistä tapa on edelleen tuottoisaa toimintaa, joka toimii myös artistien markkinointivälineenä.
Lähde: BBC

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.