Online-musiikkikauppojen hinnat nousussa

Jari Ketola
7. huhtikuuta, 2004 21:44

Vaikka Applen iTunes, Roxion Napster ja muut online musiikkikaupat markkinoivat palveluaan $0.99 per kappale ja $9.99 per albumi -hinnoin, ovat uusimpien levyjen hinnat joissain tapauksissa jo korkeampia, kuin vastaavan CD:n myyntihinta kaupassa.
Esimerkki tällaisesta on N.E.R.D.-yhtyeen albumi Fly or Die, joka maksaa iTunesissa peräti $16.99 (14.05 euroa) ja Napsterissakin $13.99 (11.55 euroa). Amazon.com:sta saman levyn saa CD:lle prässättynä $13.49:lla (11.15 eurolla). Vaikka online-musiikin tuotantokustannukset ovat olemattomat CD-levykauppaan verrattuna, ei se näemmä heijastu suoraan hintoihin, vaikka niin onkin annettu ymmärtää. Hintoja on nostettu myös muiden uutuusalbumien kohdalla.
Albumihintojen lisäksi levy-yhtiöt kaavailevat hinnankorotuksia myös yksittäisille hittibiiseille. Hinnat saattaisivat nousta $0.99:stä $1.25:iin, tai jopa $2.49:iin. Osa levy-yhtiöistä ajaa hinnankorotuksia hanakasti, kun taas toiset suhtautuvat ajatuksiin varauksella. Online-kaupan volyymi on edelleen niin pientä, ettei hinnankorotuksella saada merkittäviä lisätuloja. Pikeminkin korotuksilla karkoitetaan potentiaaliset ja mahdollisesti nykyisetkin asiakkaat.
On päivänselvää, että 150 prosentin korotus hintoihin laskisi online-myynnin kiinnostavuutta huomattavasti. Toki syypääksi laskeneisiin myyntilukuihin kaivettaisi tässäkin tapauksessa peer-to-peer verkot ja Internet-piratismi.
Lähde: NJ.com

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.