Jari Ketola
23. syyskuuta, 2003 9:01
Kuuden yhdysvaltalaisen kaupungin katukuvaan on ilmestynyt Napsterin tutulla kissalogolla ja tekstillä "It's coming back" -varustettuja tarroja, joilla on peitetty mainosjulisteiden kasvoja. Ensinäkemältä mainoksista jää sellainen vaikutelma, että muiden mainoksia on sabotoitu Napsterin tarroilla. Todellisuudessa kyseessä on kuitenkin hienosti toteutettu mainoskampanja -- myös sabotoidut julisteet ovat osa mainosta.
Kuten odottaa saattaa, kampanja on saanut sekä positiivista että negatiivista palautetta. Sanfranciscolainen markkinoinnin ammattilainen Lucian James vastustaa "katutaiteen" kaupallistamista. Hänen mielestään tekemällä graffitista hyväksyttävää mainostoimistot vain tuhoavat hienon taiteenlajin.
Katutaidejärjestö Wooster Collectiven perustajajäsen Mark Schiller pitää puolestaan Napsterin kampanjaa onnistuneena. Mainokset on sijoitettu siten, ettei niiden perusteella heti keksi, mistä on kyse. "Vaikka Napsterin kampanja ei olekaan ensimmäinen yritys tällaisessa mainonnassa, on se kuitenkin onnistunein," Schiller kommentoi.
Kuvia mainoskampanjasta Wiredin sivuilla.
Lähde:
Wired News