Microsoft valmistelee vastaiskua Applen iTunesille

Petteri Pyyny
25. toukokuuta, 2003 19:26

Microsoft ja sen kumppanit musiikin verkkomyynnissä, kuten Pressplay, ovat joutuneet suu auki haukkomaan henkeään viime viikkoina, kun Apple on lähes tyrmäävällä tehokkuudella onnistunut vuosien kädenväännön jälkeen todistamaan kiistatta, että verkossa voidaan myymään musiikkia digitaalisessa muodossa tehokkaasti.
Microsoft on tästä suivaantuneena valmistelemassa -- varsin odotetusti -- vastahyökkäystä loppuvuodesta, jolloin myös Applen iTunesin Windows-versio pitäisi tulla jakeluun. Microsoft on keskittänyt energiansa Windows Median käyttöoikeusmekanismin eli ns. DRM-tekniikan kehittämiseen. Ongelmana Microsoftin lähtökohdassa on ollut tiukka DRM-politiikka, joka on tehnyt käytännössä mahdottomaksi ostettujen kappaleiden siirtämisen kannettaviin musiikkisoittimiin tai esim. CD-levylle.
Microsoft on päättänyt pitää tiukan linjansa ja aikoo ilmeisesti jatka Pressplayn mallin mukaan, jossa kuluttaja imuroi kappaleet koneelleen ja kappaleita voidaan kuunnella koneella niin kauan, kuin käyttäjä on kuukausimaksuin liittyneenä Pressplayhyn (tai muuhun vastaavaa tekniikaa käyttävään palveluun). Jos käyttäjä eroaa palvelusta, ei imuroituja kappaleita voida enää kuunnella. Microsoft aikoo ratkaista kannettaviin soittimiin ja muihin vastaaviin laitteisiin liittyvän ongelman siten, että se kehittää DRM-tekniikkaansa omaksi komponentikseen, jonka laitevalmistajat voisivat sisällyttää laitteisiinsa. Tämä tekniikka tekisi siis em. laitteissa samat tarkistukset kuin WM-alusta tekee nyt tavallisissa pöytäkoneissa -- jos käyttäjä lopettaa palvelusta maksamisen, ei imuroituja kappaleita voi enää kuunnella. Microsoftin markkinointimuskelin ansiosta ei liene suurikaan ihme, jos useampikin laitevalmistaja suostuu ko. tekniikan sisällyttämiseen laitteisiinsa. Eri asia on sitten se, ovatko kuluttajat valmiita "vuokraamaan" musiikkiaan vai haluavatko he sen kertaostoksena, jonka he omistavat tämän jälkeen pysyvästi..
Lähde: News.com

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.