Manu Pitkänen
25. maaliskuuta, 2014 11:57
Mediajätti The Walt Disney Company on ostanut YouTube-videoita tuottavan Maker Studiosin 500 miljoonalla dollarilla. Sopimukseen kuuluu kaupan jälkeiseen taloudelliseen suorituskykyyn sidottu pykälä, jonka täyttymisen myötä lopullinen kauppahinta voi nousta vielä 950 miljoonaan taalaan.
Maker Studios -verkostoon kuuluu 55 000 YouTube-kanavaa, joilla on yhteensä 380 miljoonaa tilaajaa ja niiden kautta julkaistut videot keräävät kuukausittain 5,5 miljardia katselukertaa. Kyseessä on yksi suurimmista YouTubessa toimivista sisällöntuotantoverkostoista. Vuonna 2009 perustettu Maker Studiosin kohdeyleisö on ns. Y-sukupolvi, eli 1980-1990-luvuilla syntyneet nettivideoiden ahmijat.
Disneyn toimitusjohtaja Robert Igerin mukaan short-form-nettivideot kasvavat parhaillaan äärimmäisen kovaa vauhtia, mikä lienee ollut yksi suurimmista syistä Maker Studiosin ostoon. Samalla Disney saa tärkeää liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, mitä se voi hyödyntää omissa tuotannoissaan.
Erään nettivideoverkoston pomon mukaan Disneyn maksama summa on aivan käsittämätön, mutta hän pitää sitä hyvänä asiana koko alan kannalta.
Maker Studiosin tähdistöön kuuluu muun muassa yli 25 miljoonaa tilaajaa haalinut PewDiePie.