DICE testasi Battlefield 4:llä: Mantle vastaan DirectX 11.1

Manu Pitkänen
30. tammikuuta, 2014 14:23

Battlefield-pelisarjaa kehittävä EA DICE on esitellyt Mantle-rajapinnan vaikutuksia Battlefied 4 -pelin sulavuuteen. Mantle on AMD:n kehittämä uusi alemman tason ohjelmointirajapinta, jolla tavoitellaan peleihin parempaa suorituskykyä Microsoftin DirectX:ään verrattuna.
Mantlen käyttöön vaaditaan ensinnäkin rajapintaa tukeva peli, jollainen EA DICEn uudella päivityksellä varustettu Battlefield 4 on. Tämän lisäksi käyttöjärjestelmän pitää olla 64-bittinen (Windows 7 tai uudempi). Mantlen käyttöön vaaditaan myös Graphics Core Next -arkkitehtuuriin perustuva Radeon-näytönohjain sekä uudet Catalyst-ajurit. Mantle-tuki löytyy Catalyst 14.1 beta-ajureista ja ne tukevat aluksi vain R9 290X-, R9 290- ja R7 260X -näytönohjaimia sekä Kaveri-APU-piirejä.
Mantlen tuomaa suorituskykyparannusta DirectX 11.1:een verrattuna EA DICE testasi Battlefield 4:llä kolmella eri kokoonpanolla, jotka ovat luokiteltu low-end yksinpeliin, 64 pelaajan moninpeliin ja high-end yksinpeliin. Tarkemmat laitteistotiedot ja tulokset löytyvät DICEn Battlefield-blogista.
Testien lopputulos oli, että Mantle parantaa ruudunpäivitysnopeutta laitteistosta riippuen 14–58 prosenttia. Blogissa kuitenkin muistutetaan, että parannuserot riippuvat voimakkaasti vertailun kohteena olevista järjestelmistä. Kokonaisvaltaisemman kuvan Mantlen tuomasta hyödystä saa lukemalla tulevia arvosteluja.

Lue myös nämä
Tägit
DirectX 11 DirectX DirectX 11.1 Battlefield 4 AMD Mantle
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.