Uusi iPad mini ei kilpaile suoraan halvimpien tablettien kanssa

Teemu Laitila
26. lokakuuta, 2012 11:24

Alkuviikosta julkaistu iPad mini ei mullista halvempien tablettien markkinoita, uskovat uutistoimisto Reutersin haastattelemat analyytikot. Analyytikot povaavat iPad minille hyvää myyntiä, mutta sen odotettua korkeampi myyntihinta ei tee siitä suoranaista kilpailijaa Amazonin Kindle-tabletille tai Googlen Nexus 7:lle.
Pienempi 7,9 tuuman kokoinen iPad sisältää lähes kaikki ominaisuudet (lukuun ottamatta huipputarkkaa näyttöä) kuin kymmentuumainen isoveljensä, mutta se on hinnoiteltu Suomessa 170 euroa halvemmaksi kuin tämän hetken uusin neljännen sukupolven iPad retina-näytöllä. Applen asettama 339 euron hinta oli korkeampi kuin monissa arvioissa odotettiin. Googlen Nexus 7 on hinnoiteltu Suomessa halvimmillaan 269 euroon eli laitteiden välille jää 70 euron hintaero.
Analyytikoiden huolena on myös käyttäjien päätyminen halvempaan iPad miniin yhtiön täysikokoisen kalliimman mallin sijaan. Ennakoitua korkeampi hinta kuitenkin tarkoittaa myös parempia marginaaleja Applen halvemmassakin laitteessa, minkä analyytikot näkevät positiivisena asiana.
Reutersin haastattelemat analyytikot arvioivat uuden pikku-iPadin myyntiluvuiksi viidestä yhdeksään miljoonaan kappaleeseen vuoden viimeisen neljänneksen aikana.

Lue myös nämä
Tägit
Apple Apple iPad mini
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.