Spotifyn bisnesmalli ei toimi -- viime vuonna 59 miljoonan tappiot

Teemu Laitila
12. lokakuuta, 2012 19:19

Musiikin suoratoistopalveluja pidetään monessa paikassa musiinkinkuuntelun tulevaisuutena. Kuukausimaksullista ja mainosrahoitteista musiikkia tarjoavat yhtiöt kuten Spotify sekä sen kilpailijat Pandora ja Rdio ovat kasvattaneet käyttäjämääriään huimasti viime vuosina. Kasvaneista käyttäjämääristä huolimatta Spotify teki viime vuonna mittavat tappiot.
Yksityinen talousanalyytikkoyhtiö Privco tutustui Spotifyn taloudelliseen tilanteeseen ja yhtiön analyysin mukaan Spotifyn bisnesmalli ei yksinkertaisesti voi toimia. Yhtiön liikevaihto kasvoi viime vuonna 151 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, mutta silti 244 miljoonan liikevaihto jäi 59 miljoonaa tappiolliseksi. Privcon mukaan yhtiö ei edes hyödy kasvusta. "Spotifyn talousluvut osoittavat, että mitä isommaksi yhtiö kasvaa, sitä isommat ovat myös sen tappiot", Privcolta kerrotaan Hypedsound.com-sivuston mukaan.

Spotifyn taloustiedoista käy ilmi, että kaikki yhtiön keräämä raha valuu lähes samaa tahtia levy-yhtiöiden suuntaan rojaltimaksujen muodossa. Privcon arviossa ei oteta kantaa mistä tilanne johtuu, mutta taustalla lienee levy-yhtiöiden tiukka ote Spotifylle elintärkeistä lisensointisopimuksista.

Lue myös nämä
Tägit
Spotify
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.