Ouya keräsi 8,5 miljoonaa Kickstarterissa - huolena piratismi ja kilpailu

Teemu Laitila
9. elokuuta, 2012 15:31

Halvan Android-konsolin julkaisuun tähtäävä Ouya-projekti on saanut Kickstarter-rahoituksensa päätökseen. Projekti on saanut rahoituksen aikana paljon julkisuutta ja rahaa onnistuttiin keräämään 8,5 miljoonaa dollaria, mikä ylittää moninkertaisesti alkuperäisen 950 000 dollarin tavoitteen. Ouya on kerännyt matkan varrella jo nimekkäitä tukijoita, mutta myös epäilyksiä onnistumisen mahdollisuuksista.
Ouya-projektin aikataulu on tiukka, sillä tavoitteena on saada konsoli markkinoille alle vuodessa eli ensi vuoden maaliskuuhun mennessä. Projekti on kuitenkin jo julkaissut tietoja useammista yhteistyökumppaneista, jotka ovat luvanneet luoda laitteelle sisältöä. Tähän mennessä yhteistyötä on viritelty esimerkiksi Final Fantasy -sarjastaan tunnetun Square Enix -yhtiön sekä esimerkiksi Tekken-pelien kehittäjän Namco Bandain kanssa. Myös Call of Duty -sarjaa tekemässä olleen Robert Bowlingin uusi yhtiö Robotoki aikoo julkaista ensimmäisen pelinsä Ouyalle.


Nimekkäistä yhteistyökumppaneista huolimatta jalansijan saaminen kahden ison pelaajan hallitsemila konsolimarkkinoilta tuskin tulee olemaan helppoa. Tähän mennessä eniten lovea Sonyn ja Microsoftin kakkuun ovat tehneet Facebookin mainosrahoitteiset ilmaispelit sekä nopeasti kasvava mobiilipelaaminen. The Guardianille puhuneen Ouyan toimitusjohtajan Julie Uhrmanin mukaan projektin tavoitteena on yhdistää nämä kaksi asiaa samaan laitteeseen. Ouya haluaa tarjota pienemmillekin kehittäjille helpon tien pelaajien ulottuville ja perustaa pelivalikoimansa ainakin osittain ilmaisiin peleihin, joista kehittäjät saavat tulonsa joko mainoksilla, sovellusten sisäisillä pikkuostoilla tai vakuuttamalla pelaajat oston kannattavuudesta koukuttavan demoversion avulla.
Nykypäivänä televisiion liitetty laite ei voi olla enää pelkkä yhden käyttötarkoituksen pelilaite, vaan siltä vaaditaan myös muita ominaisuuksia. Muiden konsoleiden tapaan Oyakin tulee toimimaan olohuoneen viihdekeskuksena, mihin auttaa ainakin yhteistyö XBMC-projektin sekä siitä irtautuneen Plex-sovelluksen kanssa.
Projektin kriitikot ovat nostaneet esiin kaksi ongelmakohtaa, jotka saattavat nousta menestyksen tielle. Ensimmäinen on piratismi, jonka estäminen avoimella alustalla tulee olemaan hankalaa. Piratismiongelmaa pyritään kiertämään nimenomaan pitämällä pelit ilmaisina ja keräämällä tuotot muilla tapaa. The Guardian kuitenkin huomioi, että sekään ei varsinaisesti poista ongelmaa, vaan siirtää sen lähinnä muualle kuin varsinaisen pelin piratointiin, mikä kuitenkin kasvattaa tärkeitä pelaajamääriä kaikesta huolimatta.
Toinen mahdollinen menestyksen este on kilpailu, jossa pieni Ouya jää auttamatta alakynteen. Forbesin Erik Kain huomauttaa, että jos alusta vaikuttaisi keräävän suosiota, sen toimintaperiaatteet on helppo siirtää suoraan televisiolaitteiden sisään, jolloin suuret televisiovalmistajat kuten Samsung veisivät pohjan koko projektilta.
Ouyalla ollaan kuitenkin luottavaisia tulevaisuuden suhteen ja yhtiö vakuuttaa pysyvänsä tiukassa aikataulussaan. "Keskitymme loistavan tuotteen valmistamiseen sekä sen valmiiksi saamiseen maaliskuuhun 2013 mennessä ja jatkamme työtä loistavan sisällön pariss", toimitusjohtaja Uhrman kommentoi The Guardianille.

Lue myös nämä
Tägit
Android OUYA
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.