Huono markkinointi, DRM ja piratismi kaatoivat Nokian rajattoman musiikin palvelun?

Teemu Laitila
18. tammikuuta, 2011 12:47

Nokian Ovi Music Unlimited -palvelun (aiemmin Comes with Music) epäonnistumisen syyksi on arveltu heikkoa markkinointia, kertoo Financial Times. Nokia kehitti Comes with Music -palvelun vuonna 2008 ja rajattomia musiikkilatauksia tarjoavalla palvelulla oli neljän suurimman levy-yhtiön tuki takanaan. Financial Timesin mukaan levy-yhtiöissä uudenlainen konsepti nähtiin mahdollisuutena taistella kasvavaa verkkopiratismia vastaan.
Comes with Music ei kuitenkaan lähtenyt ikinä kunnolla käyntiin ja huonon markkinoinnin lisäksi syytä on etsitty muun muassa vaikeasta ja liian rajoittavasta kopiosuojausmekanismista. OMU-palvelun DRM-suojaus rajoittaa sisällön kopiointia laitteesta toiseen, mikä on aiheuttanut ongelmia useille käyttäjille.
Laajempaa käyttöönottoa on rajoittanut myös Comes with Music / Ovi Music Unlimited -palvelulla varustettujen puhelinmallien vähyys. Jo ennestään harvalukuisten puhelinten määrää rajoitti vielä useiden operaattoreiden haluttomuus ottaa OMU-puhelimia valikoimiinsa, sillä niiden pelättiin kilpailevan operaattoreiden omien musiikkikauppojen kanssa.
Palvelussa mukana olleet levy-yhtiöt eivät kuitenkaan usko laitteen mukana toimitettavien musiikkilatausten olevan kokonaan huono liiketoimintamalli. Yhtiöiden mielestä malli saadaan toimimaan, kunhan se tarjotaan käyttäjille tarpeeksi lokalisoituna pakettina. Nokian palvelun epäonnistumisen taustalla levy-yhtiöt näkevät samalla laajemman ongelman, joka liittyy piratismiin ja musiikkiteollisuuden nykyisiin ongelmiin yleisemmin.

Lue myös nämä
Tägit
Nokia Ovi Music Unlimited
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.