3D-teräväpiirtotelevisioiden myynti takkuaa

Manu Pitkänen
9. syyskuuta, 2010 14:06

Consumer Electronics Association (CEA) myöntää, että 3D-teräväpiirtotelevisioiden myynti on ollut odotettua heikompaa. Syinä mainitaan massamarkkinoiden haluttomuus siirtyä 3D-aikakauteen ja toisaalta sisällön puute. Järjestelmän kallius ja sovittujen standardien puute myös vaikuttavat varmasti. Aiheesta uutisoi digitaaliseen mediaan keskittynyt myce.com-sivusto. CEA:n haastattelututkimuksen mukaan 75 prosenttia ei ole nähnyt lainkaan 3D-sisältöä televisiosta.
Piristävänä poikkeuksena on Britannia, jossa kuluttajat ovat poikkeuksellisen halukkaita siirtymään 3D-aikakauteen. Tutkimuksen mukaan HDTV:n omistavat britit ovat muita brittejä kaksi kertaa kiinnostuneempia hankkimaan 3D-television seuraavan 12 kuukauden aikana. Tämä on mielenkiintoinen tulos, sillä voisi kuvitella, ettei juuri uuden television ostaneen kuluttajan tekisi mieli ostaa enää uutta televisiota vähään aikaan. Toisaalta voi myös ajatella, että jos SD-tarkkuuksinen kuva riittää, niin silloin samoille ihmisille riittää kaksiulotteinenkin kuva.
Valtaosa ihmisistä suhtautuu epäilevästi koko 3D-vouhotukseen. Tutkimuksessa haastatelluista 700 ihmisestä (satunnaisesti valittuja) vain 13 prosenttia ajatteli vakavasti hankkivansa vuoden aikana 3D-television. Ilmeisesti 3D-lasien vaatimus on kaikista suurin kynnyskysymys kuluttajille, mutta tämäkin ongelma saanee ratkaisun lähivuosien aikana. Sony ja Toshiba ovat jo virallisesti kertoneet tuovansa kuluttajamarkkinoille lasittomia 3D-televisioita.
Sonyn Playstation 3 -pelikonsoli oli aikoinaan tärkeä laite Blu-ray-formaatin yleistymisen kannala. Nyt sen toivotaan tekevän saman 3D:lle, kun laite saa lokakuussa firmwarepäivityksen, joka tuo laitteelle 3D-tuen. Sisältö ongelmat alkavat hiljalleen jäävän taakse sillä uusimmista Hollywood-elokuvista hyvin usein aina myös 3D-versio. Analyytikot povaavat 3D:lle vihdoinkin valoisaa tulevaisuutta, kunhan muutamat esteet vain selvitetään.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.